Andreas Carlgren pratade i nattmössan om miljöbilar

När jag åkte tåget upp till Stockholm i morse tittade jag på webb-utsändingen från när miljöminister Andreas Carlgren presenterade regeringens nya beslut att ge 10.000 i rabatt till privatpersoner som köper miljöbilar. Så långt allt väl.

Man har gått på Vägverkets miljöbilsdefinition:

  • Konventionella bilar: Bensin-och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km (motsvarar mindre än 0,5 liter/mil).
  • Alternativbränsle bilar: Bilar som kan drivas med andra bränslen än bensin eller diesel och som har en bränsleförbrukning som inte överstiger 0,92 liter bensin/mil, 0,84 liter diesel/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil.
  • Elbilar: En personbil som tillhör miljöklass El och med elenergiförbrukning som inte överstiger 0,37 kilowattimmar/mil.

Under presskonferensen fick Carlgren en fråga av en journalist som löd ungefär så här: ”Etanolbilar kan ju köras på bensin – får man fortfarande rabatt?” (ungefär 15:30 in i filmen om du vill kolla).

Carlgren svarar då, helt i luften enligt hans egna bilder: ”skall det räknas som en miljöbil så kommer den inte att släppa ut mer än de här 120 grammen koldioxid, oavsett om du kör med bensin eller ett annat drivmedel”

Helt i nattmössan eftersom defintionen säger att alternativbränslebilen får förbruka 0,92 l bensin/mil. Och det står ingenting om hur mycket etanol den får förbruka (undrar om det stämmer?). Allt för att Volvo skulle få med sin V70 bifuel (som de sedan beslutat lägga ned). Kör man sin etanolbil på bensin och den drar 0,92 l/mil så släpper den ut 230 g/km vilket är dubbelt mot vad man eftersträvar! Gränsen borde justeras nedåt så att Volvo och SAAB får anstränga sig så att Sveige inte längre har Europas törstigaste bilpark, vilket Carlgren visade.

DEt är konstingt detta att det långsiktiga målen så sällan ger avtryck i det kortsiktiga handladet. Vi skjuter hela tiden problemen framför oss. Och det är inte smart – vilket den sk Stern-rapporten visat!

Så defintionen rymmer som jag förstår det stora energislukande etanolbilar som Saab 9-5.

Sen svamlar Carlgren vidare om att just nu är etanolen 39 öre billigare per mil. Och glömmer det faktum att det behövs mer etanol än bensin för att utvinna samma energi – så det är ändå dyrare med etanol.

Men visst är det bra att även privatpersoner, och inte bara vi tjänstebilsförare, gynnas av regelverket. Synd att Carlgren inte hade hjälp av en påläst underhuggare som kunde korrigerat.

Länkar:

Presskonferensen webb-tv
Powerpointen
DN om miljöbilsrabatten

3 kommentarer
  1. Christoffer
    Christoffer says:

    Med tanke på att statoil idag tar 11.79 för blyfri 95 och 8.64 för blyfri E85 så tror jag att carlgren hadde tagit med extraförbrukningen i sina siffror :)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.