Dina och mina billiga varor ger ökade lastbilstransporter
Som vi som jobbar trafik vetat under lång tid är det lastbilstrafiken som ökar mest – och därmed också ökar på koldioxidutsläppen mest. Jag skrev om detta den 12 mars – kom ihåg var du läste det först!
Idag skriver DN om detta. Enligt diagrammet i artikeln, som bygger på uppgifter från Vägverket, har koldioxidutsläppen från lastbilarna ökat med 35% under perioden 1990-2006. Mitt diagram från 12 mars, som också kommer från Vägverket, visar att lastbilstrafiken under samma period ökat med 45%. Stämmer dessa båda siffror skulle man alltså ha haft en effektivisering på fordonssidan. Jag tillåter mej tvivla. Lastbilarna tycks snarast få allt större motorer.
Förra veckan skrev Veckans affärer om transporterna av maten. Man konstaterade att ICA genererar 45 miljoner transportkilometer per år. ICA står idag för ett centralistiskt stordriftstänkande som till stor del bygger på billiga lastbilstransporter. Allt för att du och jag skall få så billig mat som möjligt. I artikeln säger vd Kenneth Bengtsson ”Vi vill ta över fler transporter till våra bilar så att antalet som går till butikerna minskar. Det skulle minska utsläppen med minst 20%.”
Problemet är att om man gör den typ av ”rationaliseringar” så flyttar man förmodligen bara över problemet med halvfulla lastbilar på andra och vinner inget i minskade utsläpp. För några år sedan gjorde vi på Trivector en studie åt Vägverket med liknande resultat. Det handlade om ett samlastningsprojekt i Piteå där man ville samordna alla transporter till kommunens skolor. Till att börja med hade projektledningen mycket svårt att förstå när vi påpekade att man måste räkna på hela systemet som berörs om man gör så. I Piteåfallet ökade faktiskt utsläppen när man ”samordnade” kommunens transporter. Det som hände var att man då slog isär de transportkedjor som fanns, och där kommunens transporter bara var en del….
Det behövs ekonomiska incitament, som den kilometerskatt på 14 kr/mil som nu diskuteras. Dessutom borde ICA göra som matvarujätten Tesco planerar (och som jag skrivit om under 2006) och märka alla livsmedel med hur långt de transporterats.
Länkar:
DN om lastbilars utsläpp
Veckans Affärer om matens transport
Mitt blogginlägg den 12 mars
Mitt blogginlägg om Tesco 10 aug 2006
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!