Reinfeldt – vår nya miljöhjälte?

Har suttit inlåst på Österlen två dagar för att starta ett arbete med hur vi får fram slutsatser som är användbara för praktiker ur det stora Mistra-projektet IMPACT. Projektet handlar om att försöka förbättra implementeringen, införandet, av de åtgärder för ett hållbart transportsystem som faktiskt existerar.

Forskarna är fantastiskt duktiga på att producera rapporter för forskarsamhället – men det är inte lika meriterande att syssla med att göra resultaten lästa och användbara i verkligheten. Men i det här fallet är det en viktig del av uppdraget. Forskningsfinansiären MISTRA kräver att resultaten ”skall göra en verklig skillnad för miljön”.

Vi var på ”Mötesplats Österlen” som alltså inte är nån form av vägkrog, utan ett trevligt ställe med höga ambitioner på mat och dryck. Köksmästaren Anders Wendel, som äger och driver stället, är en trollkarl i köket. Ett perfekt, men ganska dyrt, ställe för denna typ av aktiviteter. Borde dock byta namn, en av de fyra deltagarna i mötet, trodde att namnet bara var mitt uttryck för ett icke namngivet ställe någonstans på Österlen.

Och så har vi sett Fredrik Reinfeldt förvandlas till miljöns företrädare. Inte särskilt trovärdigt men i alla fall. I TV i onsdags kväll hörde jag honom säga ungefär så här: ”det är inte bilen som är problemet, utan bränslet. Och det skall vi lösa nu så vi kan fortsätta som vanligt….”

Visst, bränslet är en del av problemet, och kan också vara en del av lösningen. Men det räcker inte med att bara byta bränsle rakt av. När SAAB presenterar nya modeller med 175 hk och fortsatt hög förbrukning, så är det inte långsiktigt hållbart, även om man kan köra dem på etanol. Ett hållbart transportsystem måste bl a innehålla:

  1. effektiviseringar i hur vi använder våra bilar (minskat resande – bort med de tomma kaloriernas resor och transporter – tillgänglighet istället för rörlighet)
  2. effektiviseringar i bilarnas energiförbrukning (låg förbrukning är väsentligt för att få ner energiförbrukningen, oavsett vilket bränsle vi kör på)
  3. bränsle med så låga utsläpp som möjligt.

Och helst borde man angripa frågan i just denna ordning.

En av de forskarrapporter vi läst inför mötet på Österlen handlar om EU:s direktiv för biobränsleintroduktion. Som bekant har ju detta inte varit så lyckat, och det är bara Sverige och ett par länder till som klarat de mål för hur biobränsleandlen som finns i direktivet. Forskarnas slutsatser är bl a att restriktioner inte är särskilt verksamma för att få saker att hända i dessa sammanhang. Man rekommenderar istället en större flexibilitet för hur man hanterar införandet i olika länder. Det skall bli intressant att se om de nya utsläppsmålen som Reinfeldt förhandlat fram med sina kompisar i EU kommer att införas med en sådan flexibilitet. Eller om vi om några år bara kommer att kunna konstatera att några länder struntat i dem.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.