Tåg med kvalitetsbrister – och ohållbar handel

Sitter på tåget hem från Stockholm. Har varit där och installerat en ny kontorschef, Muriel Beser Hugosson, och en ny trafikkonsult, Lotta Schmidt. Oerhört trevliga och kompetenta nya medarbetare i Trivector. Välkomna!

Åkte nattåg upp i natt. Det var varmt i kupéen, luftkonditioneringen funkade inte. Tryckte på knappen men ingen nattågskonduktör uppenbarade sig. I morse när jag skulle duscha funkade duschen bara stötvis. Och på grund av att duschdraperiet är ca 5 cm för kort (och har varit så sen tågen levererades) så rann det ut på kupégolvet. När man stiger av finns ingen att klaga hos, eller i alla fall upplysa om sådant som borde lagas.

Nu sitter jag i en vagn på X2000 där lutningen inte fungerar. Det är bara en komfortsak, sa tjejen som försökte lämna ut mat. Hon kunde inte köra runt med sin lilla matvagn utan vi fick själv försöka gå och hämta maten från hennes lilla kök. Inte helt enkelt när tåget lutar kraftigt, och kanske extra mycket eftersom man försökte kör in en 5 min försening.

Jag gillar tåg – de är mer miljövänliga än flyg osv. MEN, därför finns ingen anledning att man skall drabbas av dålig kvalitet. Min biljetter kostade 1898:- för nattåget, och 1434:- för hemresan, alltså tillsammans 3332:-. Ganska mycket pengar för dålig kvalitet!

SJ måste skärpa sig. Ett kvalitetsystem skulle nog inte skada. Ni är välkommen att höra av er så kan vi hjälpa till!

Och så har media upptäckt den rapport vi, tillsammans med Handelns Utredningsinstitut, håller på med för Länsstyrelsen i Skåne: Handla rätt, som handlar om hur man kan förhålla sig till externhandel. En annan av våra kompetenta medarbetare, Karin Neergaard, säger till Sydsvenskan, som sen citeras på många ställen, bl aI av Ica-Nyheterna och Dagens Handel:

”Ett externt köpcenter innebär ökade utsläpp och mer trafikarbete. Det går inte ihop med miljömålen för Skåne, säger Karin Neergaard på konsultföretaget Trivector Traffic till Sydsvenska Dagbladet. I dag finns runt 30 köpcentrum med 770 000 kvadratmeter yta. Enligt rapporten kommer kvadratmeterytan för köpcentrum nästan att fördubblas fram till 2015. Framför allt är det Malmö, Helsingborg och Burlöv som planerar ny köpcentrumyta.”

Visst, så är det. Det har vi vetat länge. Men svenska politiker är betydligt fegare är de flesta europiska kollegor när det gäller att styra denna utveckling.

Länk: Dagens Handel

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.