Mat och vin gör en lång resa som miljöpartiet missar

Transporternas klimatpåverkan handlar inte bara om dina och mina resor. Det handlar i mycket stor utsträckning också om hur de varor vi köper transporterats. I globaliseringens tidevarv, och med billiga transporter som drivkraft, flyttar vi varor på kors och tvärs över världen. För att varorna kan produceras billigare någon annanstans, eller för att vi helt enkelt vill ha varor så bara finns på andra ställen.

När det gäller maten så är skälen av båda sorterna. Det spelar stor roll vad vi äter, både på koldioxidutsläppen, och på jordens vattenförbrukning. Mycket av den isbergssallad vi köper i butikerna är t ex producerad i Spanien som lider av svår vattenbrist periodvis. Att producera ett kilo oxkött kräver omkring 3250 liter vatten osv.

Och mycket den mat vi äter har rest långt. De senaste gångerna vi har storhandlat har vi haft stora diskussioner om vad man bör köpa och inte köpa. Och jag har länge tänkt skriva något om mat och transporter. Därför kom det lägligt idag när miljöpartiets sekreterare skickade att mail och ville att jag skulle skriva om deras nya sajt www.rattattveta.se som handlar om just mat och transporter. Kul att miljöpartiet läser Ljungbergs blogg!

Sajten är ett intressant initiativ (men med ett ganska kasst namn, eller?). Till att börja med har man tagit fram koldioxidutsläppen för lamm, vin och blommor inför påskhelgen. Lamm från Nya Zeeland kan vara bättre än lamm från Irland, men bäst är naturligtvis svenskt lamm. Fast det vet man egentligen inte efter att ha titta på miljöpartiets sajt.

Problemet är att man bara presenterar siffror per km utan det faktiska avståndet, och utan livscykelanalys. Detta gör att de siffror som presenteras är ganska ointressant såvida man inte börjar räkna på hur långt varorna faktiskt rest. Det blir alltså underkänt för miljöpartiets goda initiativ.

Så här blir utfallet när man försöker skatta resavståndet för några viner:

7451 Roodeberg, Australien, 83:-, ett trevligt, bra vin till hyggligt pris. Passar fint till lammet, och till sommarens grillkvällar. Vi har haft det som standardvin under flera år, när inget mer spännande dykt upp. Ett säkert kort. Transporterat med båt 0,15 kg CO2 per 10 km och ton gods. 3000 mil ger 450 kg koldioxid per ton.

2738 Raimat Abadia, Spanien, 69:- har åkt berg och dalbana mellan riktigt bra och halvtrist. Ett tag sen jag drack det, men ofta ett bra och trevligt vin som passar till lammet. Har rest med järnväg 0,14 kg CO2 per 10 km och ton gods. 250 mil ger 35 kg koldioxid per ton.

Men jag som gillar italienska Rispasso-viner (gjorda på de druvrester man gjort Amarone på) kan konstatera att ett av dem rest med lastbil från Italien och då ger mer utsläpp.

6792 Campolieti Ripasso, Italien, 79:-, åkt med lastbil och då ger 0,46 kg CO2 per 10 km och ton gods. 160 mil ger 73 ton koldioxid per ton.

Men de europeiska vinerna är 5-10 ggr så bra när det gäller koldioxidutsläpp som de australiensiska, om vi bara ser till transporterna. Men detta ser man inte direkt av miljöpartiets sajt.

Gör om! Frågan om matens transporter är allt för viktig och svår ändå utan att komplicera det i onödan!

2 kommentarer
  1. Jacob Wallström
    Jacob Wallström says:

    Miljöpartiets information är förvillande. Det är bättre med det irländska köttet än det nya zeeländska ur utsläppssynpunkt. Sifforna man visar är per km, inte för hela transportens längd. Jag svarade dem med följande mail:

    Tack för ditt mail och informationen på er hemsida. Fast jag tycker att ni borde ta en titt på hela livscykeln om ni ska presentera denna typ av information, annars kan det bli vilseledande.

    Tulpanerna, vare sig de odlas i Sverige, Skottland eller Nederländerna, är med säkerhet odlade i växthus så här års. Jag har inte siffrorna för tulpaner, men t.ex. salladsblad som odlas i växthus släpper ut ungefär 9 ton koldioxid per ton grönsak. D.v.s. utsläppen under odlingen är långt mycket större än transporten, så det blir närmast irrelevant var i Europa tulpanerna fraktas från. Svenska växthus har dessutom en märklig skattebefrielse som gör att de inte behöver betala koldioxidskatt på oljan de köper.

    Ni visar också alla båttransporter med grönt märke men alla lastbilstransporter med rött märke, trots att ni själva säger att ett ton lammstek från Nya Zeeland fraktat med båt ger 260 kg koldioxid medan ett ton irländskt lammkött fraktat med lastbil ger 110 kg koldioxid. D.v.s. lastbilstransporten är i detta fall att föredra.

    Jag föreslår att ni uppdaterar er sida med information om det totala utsläppen under produktens hela livscykel. Annika Carlson-Kanyama från KTH har gjort sådana analyser och har mer information om ni är intresserade.

    Se också:
    De klimatvänligaste grönsakerna
    Biffen – värsta utsläppssrätten

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Håller helt med dig. Hade tänkt jag skulle kommentera detta, men var väl lite för trött i går kväll. Du har naturligtvis helt rätt. Siffror per km är ganska ominterssanta. Jag ändrar!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.