Ses vi i Hjälmseryd?

Igår på vårt möte i TransportMistra mötte vi användarna. Det vill säga sådana personer som är mottagare av de forskningsresultat som kommer fram. Alltid lika intressant att se forskarna konfronteras med ”verkligheten”. Sakta men säkert börjar man också förstå varandra.

Vi har alltid på dessa möten ett par gästföreläsare som inspiratörer. I går hade vi John Whitelegg, professor vid Stockholm Environment Institute at York, Department of Biology, University of York, och en av Europas främste tänkare kring transporter och miljö. Jag har skrivit om honom tidigare, bl a om hans kritik av ”Mid term review” av EU:s white paper om miljö. Igår höll han trevlig ”standardföreläsning” om transporter och miljö – inte mycket nytt men intressant som vanligt.

Mest spännande var kanske upplysningen om att London nu satsar 30 miljoner pund på Mobility Management. Vid sidan av den nu utökade zonen för trängselavgifter gör man alltså nu betydande ansträngningar för att också påverka resefterfrågan. Trots trängselavgifterna kommer antalet bilar i London annars att öka med 400.000/dag fram till 2020.

Hans slutsatser för städers arbete med ett hållbart transportsystem:

  • ta mobility mangement på allvar
  • sätt utsläppsmål
  • beskriv samhällets kostnader sätt rätt pris
  • maximera tillgängligheten
  • gör allt framtidssäkert – med avseende på klimatfrågan, oljebrist etc

Den som vill höra honom har chansen i Lund 10 maj på ECOMM-konferensen.

Sen kom Emin Tengström, prof em inom miljösystem, som under decennier skrivit intressanta böcker och rapporter om bilen och miljön. Det är säkert 20 år sedan han skrev ”Bilismen i kris” och förutspådde en del av de problem vi ser idag – olja, klimat, markanvändning.

Igår pratade han om den kris inom transportsystemet som vi kan förutse med klimatfrågan och oljebrist som huvudsakliga drivkrafter. Han pratade om två huvudscenarier: 1) Att detta sker abrubt, efter att t ex oljan stigit drastiskt i pris på grund väpnade konflikter kring oljekällor. 2) Att det sker stegvis, sakta men säkert blir oljan dyrare, klimatfrågan allt mer konkret etc.

Och anpassningen ser naturligtvis olika ut. I scenarie 1) kommer externhandeln att snabbt få stänga, semestern att ske hemmavid osv. I scenarie 2) sker anpassningen långsammare enligt de tre huvudprinciper vi brukar prata om: tekniska lösningar, alternativa transportsätt, minskning av resande.

En en idé som Emin hade var att man borde ge ut en broschyr med titeln: ”Om transportkrisen kommer”. I min barndom fanns ”Om kriget kommer” som en bilaga i alla telefonkataloger. I denna broschyr, som man läste med viss skräck som barn, fanns bland annat anvisningar om vart man skulle evakuera befolkningen vid krigsrisk. Det handlade mest om små orter på den småländska landsbygden. Jag minns inte vilken ort som fanns i min telefonkatalog i Eslöv.

När Barsebäcksverket byggdes gjordes en liknande katastrofbroschyr. På samma sätt fanns orter dit man skulle evakurera om det blev ett haveri i verket. Alla vi i Lund skulle då evakueras till Hjälmseryd. Demonstranterna vid Barsebäcksmarscherna använde detta på affisher och kampanjknappar: Vi ses i Hjämseryd!

Var ligger Hjälmseryd för transportkrisen?

Länkar:
Om kriget kommer
ECOMM

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.