Bordellmammor och klimatchocker

Bensinpriset skall höjas med 29 öre i ökad koldioxidskatt. På den av Veckans Affärer och TV4 drivna sajten Ekonominyheterna kallades detta för ”Klimatchock”.

Vad betyder då höjningen? En liter bensin kostar idag ca 12 kr. Höjningen är alltså 2.4%.

Bensinpriselasticiteten, dvs priskänsligheten, är enligt SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, – 0.16 på kort sikt (om bensinpriset ökar med 1% minskar körsträckan, och därmed koldioxidutsläppen, med 0.16%). Detta betyder att bensinprisökningen på 29 öre kommer att minska körsträckan, och därmed koldioxidutsläppen från trafiken, med 0.38 %.

På lite längre sikt, om man räknar tillgodo att folk kommer att köpa bensinsnålare bilar etc, är elasticiteten -0.24. Det betyder en minskning med 0.58% av koldioxidutsläppen från trafiken.

Höjningen ger alltså minskningar av utsläppen som helt ligger inom felmarginalen, och andra faktorer som priskonkurrens, lokala priskrig etc, kommer helt att sudda ut effekten av höjningen.

Och eftersom man dessutom planerar att höja reseavdragen kommer den kombinerade åtgärden att i vissa fall kanske öka utsläppen….

Om man vill använda höjda bensinpriser som styrmedel för klimatet krävs höjningar av helt andra storleksordningar. Eller andra kreativa lösningar.

Trivector har haft kick-off månd-tisd i Landskrona på temat kreativitet, som är ett av våra honnörsord. Igår hade vi föreläsningar av prof Nils-Eric Sahlin, en av landets specialister inom området, författare till boken ”Kreativitetens filosofi”. Han berättade för oss vad kreativitet är med exempel från bordellmamman Theresa Barkley, krigshärföraren Epaminondas, filosofen Frank Plumpton Ramsey och La Varenne, kock hos Medici-familjen.

Idag har vi spelat ”Medici game”, byggt på Frans Johanssons intressanta bok ”Medicieffekten”. Som allra mest kreativa var vi kanske när vi brainstormade fram nya användningsområden för en tegelsten. Vår grupp knäckte 125 förslag på 10 minuter. Vad sägs om karatesten, rondellhund och masochistverktyg?

Om vi skall lösa klimatproblematiken krävs väsentligt mer kreativa lösningar än en höjning på 29 öre av bensinpriset.

Länkar:

Ekonominyheterna
DN om bensinprishöjningen

11 kommentarer
  1. vikt och motvikt
    vikt och motvikt says:

    …vilket inte detsamma som att säga att ökad skatt på (fossila) drivmedel inte behövs eller inte är en bra åtgärd!

    Det är kombinationen av olika åtgärder, piskor & morötter, i ett sammanhållet genomtänkt paket som ger störst effekt och bäst acceptans!

    Mer och bättre kollektivtrafik, jämnare cykelbanor, IT i trafiken, IT-kommunikation för att ersätta resor, kommunala och privata tjhänstebilpooler, utbildning i ecodriving, spårtaxisystem, kampanjer för attitydförändringar, ändrade finansieringssystem för trafikanläggningar, förändrad statlig organisation för trafik och infra, styrande p-avgifter,

    …och för att inte tala om trängselavgifter. Vad kom man nu fram till: Varje krona i trängselskatten i Stockholmsförsöket hade en effekt av motsvarande sex kronor i bensinskattehöjning? Mer rättvist också att ta ut ett pris där kostnaderna också är högre, d v s i städerna.

    /Daniel Svanfelt

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Precis!

    Det behövs mängder med åtgärder, precis som Daniel säger. Problemet är om man framställer 29 öre som en klimatchock, och får folk att tro att detta på något sätt löser problemet.

    Det behövs en höjning till kanske 20kr litern om vi skall få några större effekter.

    Svara
  3. mikael
    mikael says:

    Genom att stärka den lokala handel så minskar man behovet av transporter!

    Se till att stärka all lokal handel, så att inte transporterna ökar. De verkligt stora transport ökningarna har skett därför att vi tillåter handelsplatser att expandera till nationella och internationella handelsplatser.

    Alla våra landsortstidningar är nu dränerade på privatannonser av fordon och varor. Nu sker handeln på nationell nivå genom tex blocket, man åker land och rike runt för att fynda. Hur begåvat är det? Ska man börja med en EU site också? Billig bruksbil i Spanien?

    Fri rörlighet av varor och tjänster ökar transporter och därmed utsläppen!
    http://www.privatmotormarknad.se

    Svara
  4. Mikael
    Mikael says:

    Det finns fler exempel på områden som myndigheter skulle kunna agera på.
    I Göteborg Stad är det tex förbjudet att tvätta bilen på gatan, av miljöhänsyn.
    Men det är inte förbjudet att saluföra sitt motorfordon på gatan och låta obegränsat med spekulanter provköra motorfordon på gator och i kvarter i centrala Göteborg.
    Enligt Bilregistret görs mer än 400 000 st privata fordonsbyten i Göteborg årligen. Någonstans har dessa fordon provkörts, dessutom vet man att det görs ca 4 st sonderingsresor innan man verkligen bestämmer sig för att köpa ett fordon. Alltså 400 000 X 4 resor i Göteborg årligen.
    http://www.privatmotormarknad.se

    Svara
  5. Mikael
    Mikael says:

    Samordnad handel på lokal nivå leder till mindre transporter och utsläpp!
    Att dessutom förlägga inköpsresor till tider(helger) och platser(utanför stadskärnan) gör att trängsel och köer minskar.
    Politiker borde mer aktivt reglera och styra inköpsresor som står för den stora ökningen av transporter, trafik, och utsläpp.
    Ett trafikarbete på detta område leder till mycket större miljövinster och mindre trängsel, än långsiktiga tekniska lösningar.
    Dessutom är en reglering av inköpsresor betydligt billigare för skattebetalare.
    Ett litet praktiskt exempel vad det handlar om:
    Trafikkontoret i Göteborg ber tex vid ett evenemang eller invigning att man förlägger det till en helgdag istället för en vardag.
    http://www.privatmotormarknad.se

    Svara
  6. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det lär komma fler bensinskattehöjningar. Det tror jag de flesta förstår, och det kanske blir den stora behållningen av nuvarande höjning. I och med att man håller trycket uppe så ser folk sig om efter snålare bilar, de försöker anpassa sina liv efter utbudet av kollektivtrafik och möjligheter att cykla, med mera.

    Priselasticiteten du nämner är också större där det finns alternativ.

    Nu hoppas jag bara att de höjer minst lika mycket nästa år, och året därefter.

    Svara
  7. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Jag tycker ändå att det finns skäl att se positivt på förslaget om bensinskattehöjning. Det viktiga är inte den faktiska effekten av just den här höjningen (som ju är marginell) utan att regeringsparierna vågat ta ett steg mot ekonomiska styrmedel av trafiken, trots att detta strider mot deras egna vallöften. Det steget är STORT!

    Svara
  8. Anonymous
    Anonymous says:

    Man får hoppas att bensinen höjs så mycket att folk tänker till och handlar lokalt istället för att åka långa vägar till externhandelsområden.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.