Under galgen

Har varit vid sommarhuset i Barsebäckshamn idag och fixat, kört iväg en stor grenhög till återvinningsstationen (körde med vår C30 Flexifuel, som nu fått dragkrok), klippt gräset, och tittat på vågorna.

Oktober-, eller novemberstorm redan i september. Betyder det något? Är det ett i raden av tecken på vår klimatpåverkan?

Att vi måste göra något åt klimatfrågan tycks nu också så smått ha gått upp för bilindustrin. Den stora bilmässan i Frankfurt, som pågår just nu, har i år för första gången ett tydligt fokus på miljön, enligt tidningarnas rapporter. Det visas allehanda sorters miljöbilar som kanske kommer i framtiden, och snåla bilar som man kan köpa nu (dock inte Volvo och Saab). De flesta tillverkare jobbar med att trimma sina bilar för att på olika sätt få ner förbrukningen. Volvo och Saab sover. Nåja, Volvo visar sin plug-in-hybridvariant av C30, som inte kommer att finnas att köpa på många år än.

Hybrider och plug-in-hybrider tycks vara det spår som de flesta tror på nu. Etanolbilar finns nästan bara i Sverige, frågan är vad det innebär? Skall ta reda på det nästa vecka…

Och hur smarta är de svenska miljöbilsreglerna, som ställer krav på 120 g koldioxid/km egentligen? Jag skulle vilja köpa en Toyota Camry, hybrid, som inte säljs i Sverige utan bara i USA. Den går att importera, men den är ingen miljöbil i Sverige. Den drar 0,59 l/mil, och enligt svenska regler får en miljöbil av hybridtyp bara dra 0,51, vilket Priusen klarar. Fast nog hade det varit smart att om man vill köra en lite större bil, kunna köra den på 0,59 istället för 0,89 l/mil som min Volvo S80 drog. Jag tror man bör fundera på att införa ett steg på vägen, annars blir det bästa det godas fiende.

Länk:
DN om Frankfurtsalongen

3 kommentarer
  1. Sandra Paulsen
    Sandra Paulsen says:

    Hej Christer!
    Synd att jag inte hade hittat din blogg förut eller innan jag kom till Trivectors möte häromdagen. Mycket intressant allt du skriver. Nu kommer jag att bli ”habituée” ;-)

    Svara
  2. eyerouge
    eyerouge says:

    ”Paradigmskiftet” som de talar om har inte riktigt den omfattning som det ges sken av i ord – på mässan visar man upp en bråkdel av de modeller man producerar. En förkrossande majoritet av det faktiska utbudet är helt vanliga bilar.

    Om företagen nu värnar så mycket om miljön som de själva säger hade de upphört med försäljningen av dem, fast det vet vi att de inte kommer göra av rent ekonomiska skäl – trots allt går väl vinsten före miljön för dem.

    Att ha ett mellansteg som du talar om låter svårmotiverat: En större bli kan lika gärna drivas av en mindre motor. Visst, du kommer inte få samma acceleration/topphastighet eller vad det nu handlar om, men bilens funktion kommer bibehållas likväl. Trots allt finns det rätt strikta fartgränser i Sverige och det är ologiskt att släppa bilar här som kan köra i 200+ då det, så vitt jag vet, inte är tillåtet någonstans i landet.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nej du har naturligtvis rätt – något riktigt paradigmskifte är det nog ännu inte. MEN, det är en tydlig skillnad mot tidigare år att miljön står i fokus. Och på mässorna visar man det som kommer om några år.

    Eftersom många i Sverige fortfarande kör stora bilar tycker jag det är bättre att de drar 0,6 liter än 0,9. Men dagens bestämmelser styr inte mot det.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.