Många lastbilar transporterar alla våra prylar

Dagens Nyheter har upptäckt det som vi alla i branschen sett, men kanske inte tillräckligt tydligt pekat på: Lastbilstrafiken ökar stort – och står för hela ökningen av koldioxidutsläppen från vägtrafiken. Enligt den specialbearbetning av data som man fått från SIKA (Statens Institut för Kommunikationsanalys), har personbilarna minskat sina utsläpp och ligger nu på 1990 års nivå, vilket är målet för 2010. Lastbilarna däremot har sedan 1990 ökat sina utsläpp med 43%.

Dessa 43% kan man också se i nedanstående diagram över trafikökningen som jag fått från Vägverket. Kurvan ”totalt riket” har ökat med precis 43%, och det betyder alltså att lastbilarna inte på något sätt lyckats effektivisera sina motorer, utan utsläppen har ökat exakt proportionellt med trafiken.

Om man tittar på den gula linjen i diagrammet så ser man att på E6 här i Skåne har trafiken ökat med 140% sen 1990.

I DN säger Lars Nilsson, vägverkets miljödirektör, som är en klok man, att prishöjningar fungerar dåligt för att minska lastbilstrafiken. Och det är ju helt rätt – transportkostnaden utgör oftast bara 2-3% av en varas pris. När Lars får frågan vad man kan göra så ger han förslag på längre fordon, och fordon med lägre luftmotstånd.

Jag tror man måste jobba på alla fronter:

  • påverka konsumtionen av ”prylar” som produceras i lågprisländer och fraktas hit med lastbil
  • inte bygga ut vägarna så fort de är halvfulla
  • satsa på järnvägstrafiken så den kan bli ett alternativ
  • styra med koldoxidskatter
  • införa utsläppsrätter för godstransporter
  • jobba med alternativa bränslen – biodiesel

I Sverige står transportsektorn för ungefär 40% av koldioxiutsläppen. Och våra totala utsläpp måste ner kanske 75-80%. Det betyder att transporterna också måste minska sina utsläpp. Det går inte att lösa minskningen inom övriga samhällssektorer.

Det ingen nånsin säger är att biltrafiken de facto måste minska – inte öka som den gör nu. Och att det inte behöver betyda sämre livskvalitet, eller utveckling av samhället.

Vi klarar inte hela den nödvändiga minskningen med tekniska lösningar. Det behövs också beteendeförändringar, smartare planering och ekonomiska styrmedel. Och dessa tre verktyg kommer att betyda smartare, effektivare transporter som i många fall innebär färre transporter.

PS. Idag är det den 22 sept, det vill säga den europeiska ”I staden utan min bil-dagen.” Men regeringen har detta år inte gett något stöd, så av 27 svenska deltagande städer (1300 i Europa) så är det bara en handfull som skrivit på avsiktsförklaringen och faktiskt stängt av en del av biltafiken i centrum för att visa hur det kan se ut med mindre bilar. Och så ser det ut i många europeiska länder – dock inte Holland där nästa alla 370 deltagande städer (har de så många) och skrivit på. DS

Länkar:

DN om lastbilarnas utsläpp
Europeiska mobilitetsveckan – deltagare

3 kommentarer
  1. Erik Pihl
    Erik Pihl says:

    Bra blogginlägg! Speciellt bra att du tar upp att det inte bara kan lösas med ”effektivare motorer” eller annat, utan att mer strukturella förändringar skall till, som satsningar på järnvägar och att inte bygga ut vägar. I princip all erfarenhet visar att om vägar byggs för att klara ”förväntade trafikökningar” så får man problemet att trafiken ökar just för att vägarna byggts.

    Med tanke på att den infrastruktur vi bygger nu kommer att stå i många decennier framöver, så är det oerhört viktigt att göra rätt nu, inte skjuta problem på framtiden.

    Ett annat förslag som framförts är att lastbilar skall betala för körda mil, det kan vara ett bra sätt att direkt komma åt problemet. Att bara höja bensinpris är nog knappast det effektivaste sättet att lösa problemet.

    //Energiforskare

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Hur är det med alla dessa fordon som transporterar kyl o frysvaror, dessa måste ju dra extra mycket energi…och alla kylfrys diskarna i butiker mm..det blir ju mer o mer frysta varor för varje år…o en annan sak…alla motorgräsklippare o liknande. Böndernas traktorer…är dom miljöanpassade… osv.
    En annan sak, jordens befolkning har ju ökat från 1 miljard på 50 talet till 3 miljarder. Alla måste ju äta o värma sin mat och sedan uträtta sina behov det ger väl också växthuseffekter.

    Olleanka

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.