Hoppas nyttan överstiger miljökostnaden….

Idag skall jag flyga inrikes för första gången detta år. Jag skall till Umeå för att prata om hållbara transporter, ikväll i samband med diskussion om en fördjupning av översiktsplanen på Ön i Umeälven. Och i morgon i samband med starten av ett nytt projekt om hållbart resande i Norrland.

Nu gäller det att göra intryck som bidrar till att någon fattar beslut som minskar utsläppen mer än de som jag genererar…. Jag brukar resonera på det sättet. Därför tvekade jag en stund inför en förfrågan häromdagen om jag vill prata 10 min i EU-kommisionen den 1 febr. Fast träffar man rätt där så….

Vill tipsa om en intressant tillämpning av Google Earth. Umeå har gjort en 3D-modell av den tänkat bebyggelsen på Ön. Ger en väldigt bra bild över hur det kan se ut. Testa själva på länken nedan. Du måste ha Google Earth installerat – men det har du väl?

Länk:

Här kan du ladda ner 3D-modellen för Ön i Umeå.

6 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Jag funderade just på hur man flyger miljövänligt. Eftersom mest bränsle går åt vid start gäller det att göra så få starter som möjligt. Så för att resa från Umeå till Skåne finns två val; flyga nonstop Köpenhamn-Umeå eller flyga till Arlanda och ta nattåget därifrån till Umeå.

    Nu verkar det inte finnas flyg Köpenhamn-Umeå, men i framtiden kanske inrikesflyget tappar såpass att svenska flygplatser tvingas omorientera sig mot andra nav som t ex Köpenhamn, Helsingfors, Frankfurt och London. Då kanske en Umeåbo skulle flyga till Köpenhamn och sen byta till nattåget mot Bryssel, t ex.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Problemet är väl att man inte kan flyga miljövänligt. Att få upp flera ton metall i luften kräver mängder av energi. Och enda sättet att få till den energitäthet som behövs är idag fossila bränslen. Frågan är om det kommer något alternativ?

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Problemet med flyget och klimat är inte bara hänfört till bränslet utan även de kondesationsmoln som bildas då jetdrivna plan flyger över en viss höjd, och som också förhindrar värmestrålning från att lämna jorden men släpper igenom solens strålar. Om man flyger lägre minskar man det problemet men ökar samtidigt friktionen från luftmotståndet. Enligt den källa jag kollat är propellerplan de´n minst klimatpåverkande flygplanstypen!

    Svara
  4. C20
    C20 says:

    Flyga sakta, det låter ju trevligt – speciellt om man ska till USA eller nåt, den resan tar ju sådär 8 tim redan som det är nu (det är illa så det räcker med den komforten man har i ett plan)

    Det finns inget rimligt alternativ till att flyga när man måste ta sig över oceaner – däremot bör man satsa på tåg för att ta sig inom kontinenterna. Maglev-tekniken borde byggas ut mer.

    http://www.youtube.com/watch?v=7phfy425jYU&feature=related

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.