Nästa års storsäljare

På Trivector prenumererar vi på en massa tidningar, bl a tidningen Market. Det gör vi för att hålla kolla på hur handeln resonerar för att dra nytta av i olika utredningar.

I nya numret får man veta vilka som blir de 105 storsäljarna under 2008. Tidningen har frågat 2000 svenskar om sina inköpsplaner. (Undersökningen ingick i GfK:s internetpanel, hur många som svarade får man inte veta – men såna futtiliteter besvärar nog inte handeln.)

På frågan ”Vad skulle du under 2008 vilja lägga mer pengar på?” svarade 73% ”resor”. ”Evenemang” kom på andra plats med 52% och ”Restaurangmåltider” på tredje plats med 41%.

Klimatdebatten har inte nått till de svenska konsumenterna i någon högre grad, tycks det som.

När det kommer till inköp som man vill lägga mer pengar på blir svaren:

1) Kläder, 55%
2) Möbler, 51%
3) Skor, 43 %
4) Hemelktronik 43%
5) Bostadsunderhåll 35%

Man ju undra hur mycket nya kläder vi behöver. Själv tycker jag kläder är ganska kul, men försöker intala mej själv att det räcker och blir över att äga typ 40 skjortor, särskilt som nu när jag just strukit 6 st.

Market konstaterar att ”allt fler impulsshoppar” vilket jag själv aldrig gör.

Någon form av miljömedvetenhet tycks dock finnas eftersom två trender är: ”second hand ökar starkt” och ”miljövänligt är snart ett krav”.

När det gäller skor konstaterar man bl a att ”Gummistövlar – i nya former med klackar och snörningar” är på väg upp. Passar ju bra till klimatförändringen.

Under ”Fordon” kan man läsa att miljöbilar och dieselfordon är på väg upp. Liksom moped och scooter ”inte bara för de unga, nu också som ett alternativ till andrabilen.”

Vi kommer aldrig att kunna konsumera oss till hållbarhet. Det krävs en annan typ av livstil än den vi nu ser. Jag brukar fråga folk som är tillräckligt gamla: Hur hade vi det på 50, 60, 70, 80 -talet? Var vi inte lyckliga då? Fast vi inte alls konsumerade i samma höga takt som nu? Alla hittills har svarat: Ja. Utan mobiltelefoner, datorer, Playstation, MSN, CD, DVD och med kanske bara 4-5 skjortor?

På mitt bord ligger en drös ganska dystopiska böcker: Mark Lynas ”Sex grader”, Isabell Lövins ”Tyst hav – jakten på den sista matfisken” och Umeåforskaren Björn Forsbergs ”Tillväxtens sista dagar – miljökamp om världsbilder”. De visar på olika aspekter av vår överkonsumtion av energi, fisk och prylar.

Forsberg skriver i sista kapitlet:

”När vi som tillhör jordens rika skikt redan har allt vad vi rimligen kan önska, skapar nya och ännu mer resurskrävande vanor. Parallellen till Romarrikets slutdagar är näraliggande. Jag tänker då närmast på den vidlyftiga dekadens som här brett ut sig bland samhällets välbärgade, under imperiets sista sista skälvade andetag.”

Fast alla tycker inte vi överkonsumerar, t ex Svenska Dagbladets ledarredaktion, som tycker vi skall shoppa med gott samvete. Man gör reklam för en bok med namnet ”Yppighetens nytta – Konsumtionens viktiga roll i samhället”. Som reklam för boken kan man läsa: ”Utan dagens och framtidens konsumenter kommer vi inte att få det fortsatta framåtskridande som krävs för att lösa miljöproblemen. Konsumtionen är inte ett problem som ska lösas, konsumtionen är själva lösningen.”

Genom den köpfria dagen den 24:e nov (själv handlade jag en hel del, bland annat de tre böckerna ovan…) stjäl vi 20 miljoner för de fattiga, säger Magnus Andersson, ordförande i Centerpartiets Ungdomsförbund. Och DN rapporterar att inget märktes.

Självklart måste handel finnas. Den har hjälpt många ur fattigdom. Själv är jag uppväxt ovanpå ett Konsum där min pappa var föreståndare när jag gick i förskolan.

Frågan är bara vad vi konsumerar och framförallt hur mycket. Problemet är att om alla konsumerade som vi i väst skulle vi behöva 3,4 jordklot. Exempelt med torsken visar detta på tydligt sätt. Ändå fortsätter fiskarna att hiva upp de sista firrarna, och gör därmed sig själv arbetslösa….

Att inte detta håller i längden borde till och med ekonomer förstå. För ordet ”ekonomi” betyder just ”hushållning med knappa resurser”.

PS. Såg en mycket bra film igår, ”Black Book” av holländske regissören Paul Verhoeven, som tidigare gjort bl a Basic Instinct, Starship Troopers, Total Recall etc. En historia om den holländska motståndsrörelsen under andra världskriget. Med utmärkta holländska skådespelare och en fascinerande historia om gott och ont, och frågan om vem som är god och ond. Filmen har fått massor av priser, bla i Venedig, men har inte gått på svenska biografer, utan släpps direkt på DVD. Se den! DS

Länkar:

SvD om shopping
Yppighetens nytta
DN om Buy Nothing Day

1 kommentar
  1. Johan Erlandsson
    Johan Erlandsson says:

    Snygga reflektioner om konsumtion. Det är sannerligen inte lätt att se hur vi ska kunna stabilisera oss på någon slags hållbar konsumtionsnivå utan att först inse att evig ekonomisk tillväxt är en omöjlighet. Miljöministern gick väl ut häromdagen och sa att vi ska kombinera hållbarhet med stark tillväxt. Lycka till…

    /Johan på Ecoprofile

    PS. Jag gick en kurs hos er för en massa år sen, om resepolicy tror jag det var. Jag vet att jag tyckte den var bra.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.