Bensinpris, miljöpris och hybris

Sitter på tåget hem från Stockholm igen. Internet är segt som det inte brukar vara. Men annars är det bra.

Föredraget i riksdagen gick bra. Peter Eriksson verkade trevligt mysfabrorig. Och det var intressant att lyssna på vad sjöfarten och Green Cargo gör inom området. Det börjar hända en hel del faktiskt. Men jag fick också klart? för mig att den svenska sjöfarten genererar lika mycket totala koldioxidutsläpp som landtransporterna (fast ganska lite per ton….). Undrar om jag uppfattade det rätt?

SJ:s VD Jan Forsberg pratade en hel del att SJ skulle kunna ta över hela flygresandet mellan Göteborg och Stockholm, ca 3000 personer om dagen, om man få ett par år på sig. Han berättade också att SJ snart beslutar om inköp av X200, dvs ett nytt tåg med prestanda mitt emellan X2000 och regionaltåg som Regina.

I kaffepausen frågade jag Jan om nattågen. (Flitiga läsare av denna blogg minns att Jan tog flyget till Malmö, för ”annars hade han tvingats ta nattåget”…).

Han berättade att man har planer på att köra ner i Europa, fast han kände inte till när jag berättade att DB just nu i december startar nattågstrafik från Köpenhamn till flera destinationer i Europa. Han bekräftade mitt intryck att fler reser med nattåget nu – och sa att SJ skulle satsa på dem.

Det intressantaste föredraget höll professorn i miljöekonomi, Thomas Sterner. Han är expert på styrmedel, och beskrev hur olika sådana kan styra mot en lösning på klimatfrågan.

Han visade en enkel beräkning av hur man kan öka inkomsten med 50% och samtidigt minska koldioxidutsläppen från de fossila bränslena med 50%. Med inkomstelasticitet på 1 och priselasticitet på 0,8 blir svaret: Öka bensinpriset med 300%! Det betyder ett bensinppriset skulle bli ca 50 kr litern. Kanske något för det bensinskatteuppror jag diskuterade igår? Men då skall man inte glömma bort att vi har 50% högre inkomst också.

Går dettta, frågade Thomas sej? Vi har redan gjort det en gång i Europa blev svaret. Och sen fick vi se bilder som visade att Italien är mest miljövänligt i Europa med högst bensinpris. Och att våra relativt höga bensinskatter i Europa sparat 5% av jordens samlade koldioxidutsläpp.

Men regeringen tycker idag i DN att Europa måste följa Sveriges exempel och se till att minska utsläppen. Kanske skulle Sverige följa Italien när det gäller bensinpris?

Och så fick Trivector ett miljöpris idag. Arlanda Express miljöpris för hur man jobbar med organisationens resor delades ut idag. Göteborgs stad, trafikontoret vann, säkert välförtjänt.

Men vi fick hederspris för: ”för att med stor idérikedom, tydlighet och systematik, förändra såväl det interna resandet i företaget som anställdas privata resvanor”.

Och när infrastrukturminister Åsa Torstensson delade ut priset sa Göteborgs företrädare att Trivector ju hjälpt till…

Länkar:

DN om att Europa bör följa Sverige
Arlanda express miljöpris

4 kommentarer
  1. Joel Edding
    Joel Edding says:

    Min undran är om Thomas Sterner gav något svar på om det går globalt? Ett kraftigt höjt bensinpris i enbart exempelvis Europa minskar den globala efterfrågan på bensin och leder därmed högst troligen till lägre bensinpris i övriga världen med följd att konsumtionen där ökar.

    Naturligtvis har vi ett särskilt stort ansvar i i-världen och bör gå före och visa att det är möjligt att förena utveckling och minskade koldioxidutsläpp men utan att sedan åtgärderna blir globala är troligen väldigt litet vunnet.

    Mina förhoppningar (utöver peak-oil som troligen kommer ge oss hjälp på vägen) står till Bali och kommande förhandlingar!

    Joel Edding

    Svara
  2. AP Maran
    AP Maran says:

    Att åka nattåg är något speciellt, det är få saker som knyter samman historia med nutid som nattåg. Då inte bara de ålderstigna vilbäddskupéerna med mörkröd galon utan att man färdats genom Europa på samma sätt i 150 år.

    När bilismen brutits ner i disparata transportsätt med allt från Segways, Carvers, Skycab, Lightrail, biogasbussar, MIT City cars till elscooters i Beijing, så kommer vi fortfarande att resa med nattåg.

    Problemet med bilar är att de tillåts köra överallt på alla möjliga sätt. Inte förrän den dagen man separerar bilar från andra transportsätt kommer alternativen att tas på allvar.

    Så länge en bil tillåts färdas genom en tätortskärna och inte bara runt den , fritt till och från köpcentrum, genom naturskyddade områden, så kommer inte heller smarta miljövänliga alternativ att slå igenom?

    Svara
  3. C20
    C20 says:

    Jag gillar tåg – men jag förstår varför man inte tar nattåg, eftersom dom kör sakta
    (genomsnittsfarten i tidtabellen är ibland bara ca 90 km/h även fast nästan hela körsträckan består av bana där dom får köra 160km/h och bara gör några få stopp).

    Prestanda mitt emellan X2 och X50-X54 (Regina) – avser det accelerationsprestandan eller? Både X2 och Regina och även X40 får köra 200 km/h (några Regina har dock sth 180 km/h).

    Hoppas utvecklingen av ”gröna tåget” går framåt och att dom kan köra med dom utovade hastigheterna (då förlorar man t o m tid på att flyga om man räknar med incheckning transport till/från flygplats etc.)
    http://www.gronataget.se/templates/Page____389.aspx

    Bensinen kan dom gärna höja så länge det finns miljövänliga alternativ till rimligt pris. Bensinbilar borde sluta tillverkas – det största problemet är biltillverkarnas och oljebolagens vinstintresse.

    Dom äckliga borgarna verkar gå på USA:s linje och varför höjer man skatten mer på diesel (det är ialllafall bättre än bensin)

    http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.