En bra dag i Lund och på Bali

Ikväll känner jag mig ganska upprymd. Vi har haft ett seminarium för våra kunder och intressenter hela dagen på Grand Hotel i Lund. Temat var: ”Innovativa trafiklösningar – en nyckel till den goda staden”.

115 personer från Trelleborg till Sundsvall kom och lyssnade och diskuterade. Det här fick de höra:

Att skapa språng – behovet av innovativa trafiklösningar
Ständiga förbättringar och små steg i rätt riktning är viktiga för att skapa
hållbara transportsystem. Men räcker de? Hur skapar vi de stora sprången?
Christer Ljungberg, vd Trivector Traffic


Gör det lätt av välja rätt
Dagens stadsplanering är full av målkonflikter. Hur tänker man efter före
och får beslut som går att genomföra? Resultat från TransportMistra.
Lena Smidfeldt Roskvist, forskningsledare

Hur ser framtidens smarta kollektivtrafik ut?
Hur löser vi kapacitetsproblemen i storstadsområdena? Hur skapar vi attraktiva
lösningar som lockar fler bilister? Framtiden stavas ”spår”.
Per Gunnar Andersson, kollektivtrafikguru, Trivector Traffic

Så speciella är vi inte – om stöld och genusperspektiv
En del av lösningarna har någon annan redan tänkt ut åt dig. Och ibland
kan ett genusperspektiv ge insikten att vi är mer lika än du tror.
Lena Fredriksson, ansv. affärsområde Kollektivtrafik

Konsten att finansiera innovativa trafiklösningar
Finansiering av ny trafikinfrastruktur är ofta ett hinder för att skapa de
riktigt goda lösningarna. Men idag börjar vi se nya lösningar.
Daniel Svanfeldt, proj.led. Fodral och Lena Winslott Hiselius, nat.ek.

Attraktiva trafiklösningar i staden – så här gör du
Strategier för bokhyllan är bortkastade pengar. Vi visar hur strategierna kan
användas för att skapa nya attraktiva trafiklösningar och få saker att hända.
Jan Hammarström, ansv. affärsområde Trafikplanering

Mobility management 2.0 – mogen metod tar nya steg
Det är mer än tio år sen vi introducerade MM i Sverige. Idag är metoderna
standard i många kommuner. Men nya metoder utvecklas ständigt. Vi lär
dig mer om SARA och MAX.
Christer Ljungberg, VD

Är våra trafikmodeller framtidssäkra?
Sampers och andra modeller för att beräkna vägtrafiken bestämmer ofta
inriktningen på planeringen. Men ger de rätt svar – t ex när det gäller inducerad
trafik?
Muriel Beser Hugosson, kontorschef Stockholm

Effektiva cykeltrafiklösningar – säkra och trygga
Intresset för cykel ökar starkt. Hur hittar vi lösningar som ger fler cyklister
och trygg trafik? Nya handböcker ger en del av svaren.
Annika Nilsson, expert på cykeltrafik

Så här skapar du en trafiksäker kommun
Efter det senaste årets många och stora uppdrag kring nollvisionen och
framtidens trafiksäkerhetsarbete, så kan vi ge dig de sex viktigaste framgångsfaktorerna.
Leif Linderholm, ansv. affärsområde Trafiksäkerhet

Utgångspunkten i våra diskussioner var naturligtvis frågan om hur vi skapar det hållbara transportsystemet, som klarar klimatproblemen. Det blev många intressanta och givande diskussioner kring detta.

Under seminariets gång fick mail i min telefon om att diskussionerna på Bali börjat bra med att Australien raticifierat Kyotoprotokollet. Äntligen ett litet framsteg på den fronten. Eftersom Australien är tvåa i världen på koldioxidutsläpp per person känns det som ett viktigt steg.

Och för kd har poletten trillat ner att det kanske inte var rätt tidpunkt att sänka bensinpriset. Känns också bra. På fredag skall vi träffa Anders Wijkman och prata hållbara transporter i vårt TransportMistra-projekt. Får väl ge honom en eloge då för att han lyckats baxa kd in på rätt väg.

Läser samtidigt att det så kallade bensinskatteupproret påstår sig ha samlat 1 milj namnunderskrifter för lägre bensinpriser. Hmmm. Kanske borde man själv starta ett bensinskatteuppror med syfte att få politikerna att förstå att det krävs mer för att vi skall få de stora effekterna. Nån som ställer upp?

Kanske borde jag säga detta i morgon när jag skall prata i riksdagen på ett klimatseminarium? Fast mitt ämne är hur vi flyttar bilister till kollektivtrafiken…..

Och samtidigt i morgon skall Trivector ta emot ett pris för vår resepolicy. Jag missar tyvärr prisutdelningen som Åsa Torstensson skall förätta, eftersom jag skall prata i riksdagen precis då.

Så om ett par timmar följer jag vår resepolicy och promenerar ner till Lunds station för att ta natt-tåget efter en bra dag.

Länkar:

DN om Bali
DN om kd:s bensinomsvängning

3 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Jag ställer gärna upp med namn nummer två i ditt alternativa bensinskatteuppror! Högre skatt på fossila bränslen är en nödvändig – om än otillräcklig – åtgärd för att minska utsläppen av klimatgaser. Det verkar glädjande nog som om allt fler börjar inse det.

    Svara
  2. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    Nå, hur skapar vi språng? Jag vet ju hur du inte tror man kan göra, men hur gör man när man har spårvagnar och bussar i arsenalen att välja på?

    Det vore också intressant att ta del av efterkalkylerna som tydligen gjorts för att validera Sampers. Finns det nånstans?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.