I Sverige diskuterar vi
En fjärdedel av alla lastbilar har överlast. Det ger ett ökat vägslitage som kostar 200 miljoner mer per år. Och trafiksäkerheten blir sämre. Här nere i Skåne vid Löddeköpinge är 44% av alla lastbilar överlastade. Möjligen beror det på att en huvuddel av de ca 1,7 miljoner lastbilar som kommer in i Sverige passaerar just här.
Vad gör då myndigheterna åt detta? Hittils har man valt en mjuk linje och pratat med åkerierna. Men det tycks alltså inte hjälpa. Naturligtvis borde man sätta in polisresurser och väga lastbilarna och bötfälla dem. Men så gör vi inte i Sverige – här skall vi prata om saken istället. Men för 200 miljoner får man ganska många polistimmar…..
Ibland blir jag så trött på denna svenska pratmentalitet. Vi skall alltid prata om saker istället för att visa att vi menar allvar.
Igår när vi hade ledningsgrupp i Trivector Traffic pratade vi om vårt affärsområde ”trafiksäkerhet”. Vi kom då in på gupp. Det är ganska många som inte gillar gupp – trots att vi vet att de är bevisat effektiva för att höja säkerheten. Men i kommuner som Vellinge har man beslutat att ta bort guppen. Och i Malmö har bussföretaget Arriva tillsammans med kommunen tagit fram ett bussvänligt gupp. Och vet ni vad allt detta beror på? Jo att vi inte har några svenska normer för hur gupp skall byggas.
Vi vill inte reglera hur detta skall göras utan varje kommun får göra som de vill. Med följden att guppen inte fungerar så bra som i Danmark t ex. Där är det så att om ett gupp skall göra så att hastigheten hålls under 40 kn/h så kan man köra över guppet i upp till ca 40 km/h ganska bekvämt. Men inte i Sverige, för vi vill inte reglera detta genom normer.
Missförstå mej rätt. Saker som inte behöver regleras skall man naturligtvis inte reglera eller ha normer för. Men om man på ett enkelt sätt kan ha en norm eller handbok som visar hur man skall bygga ett bra gupp så vinner ju alla på det. Friheten för kommunerna att göra dåliga gupp vinner ingen på. Eller på att vi struntar i att beivra överlasten på våra vägar.
Vill passa på och rekommendera en skiva. Det är Sheryl Crows nya Detours. Den innehåller blandannat låten ”Gasoline” som handlar om 2017 när det är upplopp för att få del av de sista dropparna. Skivan innehåller ett antal riktigt bra låtar inkl ”Gasoline”, ”Now that you´re gone”, ”Shine over babylon”, ”Love is free” etc, och den har rullat i min iPod i flera dagar på väg till jobbet. Och inte blir det sämre av att Sheryl finns med på Grist lista över gröna artister. Rekommenderas. 90 kr på iTunes.
Länk:
DN om överlasten
Sheryl Crows webbplats – du kan lyssna på smakprov
Grist lista över 15 gröna artister
Om det är problem med fartguppen kan dessa ofta lösas med att fordonen minskar hastigheten :-)
Men finns det verkligen inga riktlinjer från Vägverket på hur fartguppen ska byggas?
Visst, men det är lättare att få acceptans för guppen om fungerar som det är tänkt, dvs tar bort hastigheter över en viss bestämd hastighet, och tillåter bekväm passage vid farter under. Det är liksom själva idéen.
och dessutom är gippen ett arbetsproblem för många bussförare…
I Malmö och Linköping har man testat aktiva gupp, dvs en radar mäter hastigheten och låser ett gupp i ”uppfällt” läge om hastigheten är för hög. Om man kör lagligt fjädrar guppet ner.
Nu visade det sig att konstruktionen var för vek, vilket naturligtvis fick många att dra slutsatsen att ”det inte går”. Förmodligen var det lastbilarnas överlast som man inte hade räknat med! Jag menar, hur svårt kan det vara att få ett gupp att guppa?
Håller med, hur svårt kan det vara?
När jag jobbade på inst för trafikteknik, LTH, på 80-talet så höll man på med gummiguppet Hopssan där. Det var ett gupp i gummi som skulle tryckas ihop av bussen, men inte bilen. Jag tror det stupade på att det vara svårt att fästa eländet.