Trådbussar och bromsklossar

Till Salzburgs flygpats kan man åka trådbuss inifrån centrum. Så långt är ju allt bra. Och jag gissar att flygplatsledningen hurrar för denna lösning som göra att de kan använda sitt utsläppstak till flygrörelser istället för landtransporter.

Men frågan är om det gör nån skillnad. De få resenärer som stiger av trådbussen väger lätt mot de tusentals skidresenärer som liksom vi kommer med dieselbussar. Bussar som står med motorn på medan vi lastar av allt bagage.

När vi lastade in allt bagage i Saalbach i morse stod bussen med motorn på i minst en halvtimme. Överhuvud taget verkar österrikarna strunta ganska mycket i sitt umweltschutz.

När planet skulle starta hade någon glömt att ta bort en av bromsklossarna från ett av hjulen. Det blev ett rejält skak i planet när vi drogs över klossen. Sen tog det ca 1 1/2 timme att konstatera att allt var OK. Alltså ytterligare en flygresa med försening.

Och visst kan utveckingen av flyget behöva bromsklossar, men frågan är om detta är bästa sättet?

2 kommentarer
  1. Göran
    Göran says:

    Trådbussar i all ära, de verkar ju miljövänliga.
    Men, de är väl ungefär dubbelt så dyra som vanliga miljödieselbussar och betydligt dyrare än etanolbussar o.d. Så för en given budget får trafikhuvudmannen bara hälften så många bussar. Det är knappast miljövänligt!

    MVh//Göran Tegnér

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Du har ju rätt Göran! MEN – som Tony Irving skulle ha sagt – en av finesserna med trådbussar och spårvagnar är ju att man kan välja att producera energin till dem på många sätt eftersom detta sker centraliserat. Oavsett vilka prioriteringar politikerna gör.

    Och, robustheten i systemen, ger en trygghet i att de finns kvar, vilket ger fler resenärer, eller hur Göran?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.