Hoppa på tåget nu!

Föredraget för företagarna i Malmö gick bra. Men i församlingen fanns en klimatskeptikerdam av det flummigare slaget som tyckte att alla forskare minsann inte höll med om problemet och att hon minsann höll på att läsa en tjock bok av geofysisker och andra och att allt berodde på strålning från solen och att vi alla är del av universum och hon var så uppfylld…. Alla vi föredragshållare kunde avhålla oss från elaka kommentarer trots allt.

Och i dagens DI finns en bilaga som Länsstyrelsen i Skåne står bakom. Den heter SKÅNE – Klimat- och miljösatsningar i Skåne län. I denna bilaga finns en kolumn som jag har skrivit. Efetrsom bilagan inte finns på webben kommer kolumnen här:

Hög tid att hoppa på tåget!

Att vi alla måste bidra till att minska utsläppen av koldioxidutsläpp ställer de flesta upp på idag. Vi slutar med flaskvatten, vi sopsorterar och vi skruvar i lågenergilampor på löpande band. Även många företag har fattat galoppen och försöker bidra på olika sätt.

Men på ett område tycks det vara mycket svårt att få något att hända, och det är transporterna. Det är extra problematiskt eftersom transporterna ger ett av de allra största miljöproblem vi har.

Förra året ökade personbilstrafiken på de svenska vägarna med 2,8 procent och de tunga transporterna med hela 5,8 procent. Och trots en hög andel sålda miljöbilar innebar det att koldioxidutsläppen från den svenska vägtrafiken ökade med 2 %, visar färska siffror från Vägverket.

Att en utveckling som denna, som går i rakt motsatt riktning mot målen, inte är hållbar, är inte svårt att inse. För att lösa problemet behövs snabba åtgärder av många olika slag, det finns inga Columbi ägg. En viktig åtgärd är ekonomiska styrmedel, men det finns också mycket vi som medborgare och företag kan göra.

Vi kan sortera bland våra bilresor, och inte ta bilen slentrianmässigt. När vi flyttar kan vi bosätta oss närmare våra jobb. Byter vi bil kan vi köpa en mer bränslesnål bil osv.

Men för företag finns riktigt stora vinster att göra – både för miljön och för företaget. Företagen genererar ju en stor del av våra transporter: arbetsresor, tjänsteresor och godstransporter.

När det gäller arbetsresor har vi kunder som sparar 1 miljon kr per år i minskad sjukfrånvaro genom kampanjer som får invanda bilister att ta cykeln till jobbet. Och andra företag kan använda ytan från parkeringsplatser som inte behövs till nybyggnad istället för att flytta.

Tjänsteresor som ersätts med videomöten förbättrar både ekonomin för företaget och de anställdas familjeliv. Väljer man att ta tåget istället för bilen kan man jobba på resan och bli mer effektiv.

Att minska godstransporterna kan ske genom klok lokalisering, genom att använda IT för smart logistik och genom att öka fyllnadsgraden bland annat på returtransporterna.

Även företagens image påverkas av miljöarbetet. Att välja enbart miljöbilar är ett sätt. Att göra företaget klimatneutralt genom att köpa utsläppsrätter för de utsläpp som återstår när man gjort de andra åtgärderna är ett annat.

Mycket snart blir det ingen fördel att ligga före, utan en nackdel att ligga efter i miljöarbetet. Se till att ditt företag inte är sist på vagnen!

Christer Ljungberg

Är VD för trafikkonsultföretaget Trivector Traffic, som hjälper företag och organisationer att skapa effektivare, mer hållbara transporer. Du kan läsa hans tankar på bloggen www.ljungbergsblogg.blogspot.com .

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.