Stor rörelse i konsumentledet

”Stora kundgrupper har insett att det bara finns en jord. Klimatsmart har blivit en av de mest använda orden. Det är en stor rörelse i konsumentledet” säger Yvonne Ingman som är vice vd på Svensk Handel.

En ny undersökning från Svensk Handel visar att 92% av handlarna tycker att ”miljövänlighet” har ökat i betydelse det senaste året. Ännu mer intressant är kanske att 77% tycker att ”hög kvalitet” ökat i betydelse, men bara 23% att ”lågt pris” ökat i betydelse.

Om vi skall gå mot ett hållbart samhälle måste vi konsumera saker som har hög kvalitet och håller, istället för billigt skräp som går snabbt sönder.

Men vi i västvärlden måste också minska konsumtionen totalt sett, men det har inte Svensk Handel insett ännu. För som de säger – det finns bara en jord!

Länkar:

DN in undersökningen
Undersökningen

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.