Oljan ger stagflation och instabilitet

I dagens nummer av Dagens Industri (bara i pappersversionen) finns en ledare som behandlar det stigande oljepriset: ”Rekordpriset på olja gör världen instabil”. Den handlar om den stagflation, ingen tillväxt och stigande priser, som tycks bli resultatet av de stigande energipriset, med start i USA. Ford konstaterar att deras försäljning av SUV:ar minskat med 36% – vilket deras omvärldsanalytiker borde kunde ha talat om för dem för flera år sedan. American Airlines sparkar anställda och höjer biljettpriserna. På annat ställe i dagens DI finns en artikel som beskriver SAS problem med de höjda bränslepristerna, vilket gör att men ber övriga leverantörer sänka sina priser. Sic.

Man konstaterar att de som drabbas i USA är först de fattiga, de som redan påverkats av huskrisen. ”Nästan alla amerikaner, fattiga som rika, behöver bilar och bensin för att ta sig till sina jobb. Det kollektiva trafiknätet är nämligen rudimentärt”. Jojo, eftersom bilindustrin köpte upp spårvägarna och la ner dom för länge sen, så är det ju inte så konstigt.

I Asien innebär också de höjda bränslepriserna stora problem. I Indien subventioneras bensinpriserna för att skydda de fattigaste. Detta kan bli ett problem eftersom matrpiserna, som är ännu viktigare, nu också stiger.

De länder som har olja blir nu mäktigare – och Ryssland och Saudi Arabien är ju kanske inte de länder som man gärna ser som ännu mäktigare.

Artikeln slutar med det här stycket:

”Olja har en obehaglig förmåga att skapa instabilitet i både konsument- och producentländer. Det är inte bara klimathotet som gör att en värld utan ett stort oljeberoende framstår som en bättre värld”. Den gångna veckans utveckling på oljemarknaden illustrerar detta tydligare än någonsin.”

För oss som följt diskussionen om oljan under de senaste åren kommer denna utveckling inte som nån överraskning. Så väl Vladisav Savic i ”Det tysta kriget – olja, makt, kontroll” från 2006, som Gunnar Lindstedts ”Olja, från samma år pekar ut vägen.

Och i DN intervjuas FAO:s informationschef i Sverige och dissar etanolen totalt (finns inte heller på webben). En förändring av vårt sätt att resa, med mindre bil och mer spår är enligt henne enda vägen.

Där har hon rätt – men om etanolen (i version 2 och senare) är jag inte lika säker.

1 kommentar
  1. Henrik V
    Henrik V says:

    Svarar FAO:s informationschef på var ifrån energin till järnvägstrafiken ska komma? Kärnkraft? Effektivisering? Kombination av de två nämnda? Eller kommer detta inte fram?
    Jag har tyvärr möjlighet att läsa papperstidningen.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.