Bali: London calling

Idag har jag flugit till London. Efter att ha kollat priset för en tågresa (Lund – Köpenhamn – Hamburg – Bryssel – London) blev det flyget trots allt. Kostade ca 20 -25 % av tåget…..

Vi är faktiskt 5 personer på väg till ECOMM 2008, den årliga konferensen om Mobility Management, som i fjol hölls i Lund. Bortsett från Storbritannien så är Sverige det land som har flest delegater på plats – ca 40 st. ECOMM har i år temat ”Travel demand management – tackling climate change”.

Fast i eftermiddag och i morgon förmiddag skall vi ha ett möte i EU-projektet MAX. Så här långt ett mycket bar möte där vi diskuterar vilka slutresultaten blir av detta mobiity management projekt. Redan nu kan avslöjas ett ledningssystem för mobility mangement, framtaget tillsammans med CEN, europeiska standardiseringskommissionen. Ser mycket intressant ut.

Igår var jag och pratade på Handelskammarens seminarium om ”Godstransporter och klimat.” Det var ett bra seminarium som belyste problem och möjligheter med godstrafiken när det gäller klimat och miljöfrågor. Förutom jag själv pratade Schenker, Volvo, Preem, EEA, TEM och Vägverket.

Peder Jensen från EU:s miljöbyrå i Köpenhamn pratade om EU:s roll och vad de beslut, som fattats och är på gång innebär. ”Bali roadmap” som är det som gäller som input för Köpenhamnskonfrensen 2009, är kanske mest intressant. Det är då som alla viktiga beslut för ”nästa Kyoto” skall fattas.

För att illustrera vad ”Bali roadmap” innebär tog Peder exemplet med personbilarnas utsläpp. Eftersom bilindustrin inte hållit sina löften tidigare måste nu utsläppen minska rejält.. Fram till 2020 måste utsläppen ner till 80-100 g/km, ungefär som Lupo, den snåla småbilen som Volkswagen lade ner för några år sedan. Det innebär minskningar med 10-16 g per år.

Peder visade vad han ansåg krävdes för att vi äntligen skall böra gå i rätt riktning:

– sätt ambitiösa mål på kort och lång sikt
– använd bästa möjliga teknik
– påverka användarna
– använd bioenergi, men se till att den uppfyller alla hållbarhetskriterier
– uteckla policy för byte av fdärdmedel
– internalisera externa kostnader
– påverkas transportefterfrågan mot en minskning

Jag påpekade att detta var mycket likt vad man sagt i 20 år, och frågade varför han trodde det skulle gå nu. Svaret blev att det finns en helt annan politiskt vilja idag på alla nivåer. Hoppas han har rätt. Fan trot.

( Fick senare ett mail från Peder där han säger att han håller med om att det händer lite, men att det fortfarande är sant att dessa åtgärder behövs….och att man prövar olika sätt att presentera data för att få större förståelse…)

Det var intressant och glädjande att höra Schenker, Volvo lastvagnar och Preem prata om deras samarbete kring klimatneutrala godstransporter. Det ser lovande ut, och Schenker har satt ett ambitiöst mål om att minska sina koldioxidutsläpp med 50 % till 2020, trots en rejäl ökning av transportvolymen.

Just detta, att vi måste öka transporterna för att få tillväxt, framförde Schenker. Där håller jag inte med. Jag tror helt enkelt att vi kommer att bli tvungna att skapa system och strukturer som ger decoupling även när det gäller trafikmängden.

Länk:

ECOMM 2008

2 kommentarer
  1. Per
    Per says:

    Interrail 2375:-
    Platsbiljetter totalt 200:-
    Eurostar Paris – London tor 750:-

    Totalt: 3325:- Det måste väl Trivector ha råd med?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.