Två längbänkar mindre på en dag

Idag den 23 juni 2008 har två trafiklångbänkar i Skåne fått sin lösning. Två helt olika dignitet på problemen, men båda lika viktiga.

I morse ringde Ingrid Nathell från Sydsvenskan och berättade att idag asfalteras Hardebergaspåret – den gamla järnvägsbanken från Södra Sandby till Lund som använts som cykelstråk i 40 år och som används av hundratals cyklister varje dag. 1992 gjorde vi på Trivector en cykeltrafikutredning åt Lunds kommun, och i den föreslog vi bland ett 100-tala andra cykeltrafikåtgärder, att Hardebergaspåret skulle asfalteras.

Det blev ett j-a liv och jag blev kallad för asfaltmarodör i tidningarna osv. Trots att vårt syfte var att göra det bättre för cyklisterna och få fler att cykla. Höst och vinter har nämligen spåret bitvis varit rena lervällingen.

Nu asfalteras det och fler kommer att använda cykeln för att ta sig skola och jobb. Äntligen.

I dag undertecknades också ett avtal mellan Banverket, Burlövs kommun och Region Skåne om att att gräva ner järnvägen i Åkarp. I årtionden har Burlöv satt sig emot en lösning på problemet med behovet av ökad tågkapacitet genom Åkarp. Nu blir det 4 spår, nedgrävda i ett tråg som bitvis blir överdäckat. Och stambanan kan äntlilgen få den kapacitet som krävs för att tåget skall kunna ta den del av trafiken som krävs för ett hållbarare trafiksystem. Äntligen.

Fick veta det i dag under ett möte på Lunds kommun, av Mats Pettersson från Region Skåne. De hade druckit champagne. Det gjorde de rätt i!

Men att det skall behöva ta 10 år innan det är klart verkar helt tokigt. Det är ju ingen månlandning. Tiden bör kunna kortas till hälften med kreativa lösningar och god vilja!

En bra dag för hållbarare transporter i Skåne!

Länkar:

Sydsvenskan om Hardebergaspåret
Sydsvenskan om Åkarpslösningen
Wikipedia om Hardebergaspåret

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.