Ankan gjorde tidningarna torsk på biobränslet

Den hemliga rapporten från Världsbanken, som skulle visa att de höga världsmarknadspriserna på mat till 75% skulle bero på biobränsleboomen, finns inte. Man arbetar på en sådan rapport, och det som finns nu är internt arbetsmaterial. Detta material har cirkulerats till diverse experter i olika hjälporganisationer etc för att få deras utlåtande. DEt var meningen att rapporten skulle varit klar till G8-mötet men så blev det inte.

Tidningen Guardian lyckades får all världens media att hänga på: TV-kanaler, tidningar (DN var på hugget, de älskar som bekant etanoldiss) och webben. Hur är det med källkritiken egentligen?

Världsbankens chef Robert Zoellick blev vid G8-mötet utfrågad om den icke-existerande rapporten och svarade:

”Min personliga synpunkt är, att 75 procent är i den högsta änden av skattningarna. Andra menar att ökningen skulle vara 20 eller 25 procent. Några skattningar i den lägre änden finner jag mindre trovärdiga. Så i detta sammenhang tror jag, att jag vill vänta på, att experterna kan utreda det hela”.

Den rapport som Världsbanken faktiskt levererade till G8-mötet pekade ut fyra orsaker till de höga matpriserna: den låga dollarkursen, stigande energi- och gödningspriser, minskade sädeslager och biobränslen. I en fotnot säger man att biobränslen spelade störst roll.

Alltså: Det finns ingen hemlig Världsbanksrapport om biobränslens påverkan på matpriserna. Men dock säger man i en annan rapport att biobränslen spelar stor roll. Hur stor roll återstår att se. Det finns tydligtvis forskare som tvivlar på resultaten.

Och etanol är inte lösningen med stort L, det visste vi redan tidigare. Men att biobränslen av olika slag kommer att ha betydelse för att göra transportsystemet hållbart är jag övertygad om. Och då gäller det att tillverka det på ett sätt som inte ökar matpriserna. Det finns många intressanta sådana tekniker som prövas, och som jag skrivit om tidigare: cellulosa av olika slag, switchgrass, alger, gödsel etc.

Men det viktigaste är fortfarande att jobba på olika sätt för att 1) minska resbehovet 2) minska energiförbukningen för de transporter som blir kvar.

Länkar:

Danska tidningen Ingenjören om biobränsleankan
Globaliseringes-bloggen Salon om biobränsleankan

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.