Ta det lugnt i sommar

Nu på sommaren är det många som åker utflykter och semestrar med bil. Och då finns det anledning att fundera över hur man kör.

När jag kör ut på E6:an, vilket jag måste för att ta mig till de flesta ställen härifrån Barsebäckshamn, blir jag alltid lika förvånad över tempot som många bilar håller.

Själv har sedan ca 20 år tillbaka försökt att hålla hastighetsbegränsningarna. Efter att arbetat som forskare på Inst för trafikteknik på LTH (nuvarande Teknik & Samhälle) och blandannat suttit vid fikarasterna och lyssnat på prof Christer Hydén prata säkerhet, bestämde jag mig för att inte köra för fort. Tiden man förlorar är nästan alltid försumbart, och säkerhetsvinsterna är mycket stora. Och inte att förglömma, även miljön vinner.

En hastighetsökning från 90 km/tim till 100 km/tim ökar risken för en dödsolycka med 61 procent. Om alla höll hastighetsgränserna skulle vi spara 150 liv om året (av 500 dödade).

Om alla körde smart och höll hastighetsgränserna skulle vi minska utsläppen med cirka en miljon ton koldioxid per år. Det är två procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp.

Så det finns många goda skäl att ta det lugnt på vägarna i sommar. Håll hastigheten.

15 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Låg på 100 km/h hela vägen till Göteborg. Blev t.o.m omkörd av lastbilar men körde på 0.6 l/m (Volvo v50 2.0 D). Lung och skön körning för övrigt.

    Hur mycket skulle utsläppen minska om vi sänkte hastigheten till 90 km?

    PO

    Svara
  2. Jessica ter Schure i San Francisco
    Jessica ter Schure i San Francisco says:

    Jackie Speier, demokratisk congress member här i USA, har lämnat in en proposition för att sänka hastigheten på amerikanska motorvägar från dagens 65-75 miles per hour till 60 mph på stadsmotorvägar och 65 mph på landsmotorvägar (http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/07/11/MNNP11N0G7.DTL) för att tvinga amerikanarna att dra ner på bensinförbrukningen och för att öka säkerheten. Även om propositionen går igenom, så verkar det svårt att få delstater att följa reglerna. Men det är ju ett steg i rätt riktning!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Låter bra, när jag tog mitt första körkort i Californien 1978 va det 55 mph som gällde. Med tanke på rådande bensinpriser blir det kanske naturligare att frivilligt sänka hastigheten för att spara pengar.

    Christer har du några siffror på vad en sänkning från 120 km till 90 km skulle innebära för oss i sverige?

    PO

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nej då måste man ta reda på hur stor del av trafikarbetet som går på motorvägar. Det kan man säkert om man frågar Vägverket. Men rent generellt så ser ju kurvan för hastighet och förbrukning ut som ett U med lågpunkten vid ca 50 km/h. Och över hundra går den ganska brant uppåt. Men lite beror ju på hur bilarna är växlade etc. Men som enskild bilist kan man spaar en hel del.

    Svara
  5. C20
    C20 says:

    Hur fasiken kan man köra 100 hela vägen till göteborg – långtråkig resa är väl bara det minsta man kan säga.

    Förresten gick det nog ännu segare, eftersom lastbilar kör nästan aldrig 100km/h – det måste varit en riktigt kass hastighetsmätare (jag skulle bli galen att åka med en sån förare – tur att det finns tåg).

    USA är ju verkligen inga förebilder direkt, och många amerikanska bilar drar lika mycket soppa i 90 km/h som dom flesta europeiska i 130 km/h

    Vad sägs om det här då?

    http://www.youtube.com/watch?v=DzlFurVMO-g

    Svara
  6. C20
    C20 says:

    Snacka så mycket om att man gör en insats för miljön genom att fis-köra är riktigt löjligt – om alla körde lagligt skulle vi spara 1,4% av Sveriges koldioxidutsläpp.

    I mitt fall är jag och mina kompisar är vana att åka en bra bit över (även om videon var en av dom bästa turerna). Det är typ komiskt t ex på vägarna där jag bor, vilka t ex ofta har 50 mitt ute på ett fält, om man måste köra sakta nån gång, speciellt om man kör i vårt ”normala tempo” (oftast 80-110, ibland snabbare) och t ex kommer ikapp t ex en buss eller lastbil i lagligt tempo och det är svårt att komma om och man tänker ”jag cyklar fan snabbare” så kollar man på GPS:en, 52 km/h
    – ”ok, så här segt ska man köra om man kör lagligt”. Dock flyter ofta övrig trafik hyfsat där också och även lastbilar kör ofta 60-80.

    Fast är man van att fis-åka och kanske inte ens gillar att åka snabbt är det ju skillnad – för oss som gillar att åka fort (och dom flesta som är intresserade av bilar och bilåkning/körning) är gränserna riktigt jobbiga.

    Jag har full förståelse för att endel vill ta det lungt, men aktivt förstöra för oss som inte vill det – för en sån liten miljöbesparing

    Det som släpper ut mest skit i förhållande till körsträckan är trafik i stadsmiljö och köer samt onödigt ”snutt-åkande” som det stod om tidigare i denna blogg, inte dom som kör fort på motorvägar och landsvägar.

    Svara
  7. C20
    C20 says:

    Dessutom verkar du ju tro rätt hårt på ”hastighets-talibanerna” (har kanske t o m själv jobbat tillsammans med dom) – det är ganska uppenbart att risken för en dödsolycka inte ökar 61% vid en ökning från 90 till 100 km/h på t ex motorväg. Det där med 150 liv är också skitsnack – hastigheten ger värre skador när det väl smäller men man krockar inte utan orsak.

    1/3 av förarna i dödsolyckor är alkoholpåverkade – ändå har hastighetskontroller högre prioritet än nykterhetskontroller. Farten är det som är enklast och mest ekonomiskt lönsamt att kontrollera.

    Sen det där med tidsvinsterna är sånt dravel. Om man kör väldigt korta sträckor är den, försumbar möjligen. Dom som brukar köra en sträcka ofta har ganska bra koll på hur lång tid det tar i olika hastigheter och trafikförhållanden.

    Dessutom att spara upp till 6 min 40 sek på 1 timmes resa med en så liten fartökning som 90 till 100 över 10 mil, är inte heller helt dåligt.

    I Vägverkets korkade beräkningar (kör 10 mil i 100 istället för 90 och tjäna 4 min) förutsätter dom att man försöker köra 10 km/h snabbare än lagligt tempo och att trafiken (vilken är förhållandevis tät i beräkningen) håller exakt lagligt tempo hela tiden – i verkligheten ser det ju knappast ut så, utan det blir visst ”oflyt” även i lagligt tempo (annars förutsätter dom att trafiken kör för fort i ”topparna”)
    …inte minst med bilarnas dåliga hastighetsmätare ligger många under gränsen, vilka man måste köra om även om man vill hålla lagligt tempo. Ibland flyter även trafiken 10 km/h över eller mer – då är det inga problem att hålla farten uppe. På motorvägar och 2+1 väg är det dessutom afta lätt att köra om.

    På längre sträckor gör dessutom ofta den låga hastigheten och långa restiden i kombination at åkningen/körningen blir extremt långtråkig – speciellt om man är van att ligga mycket över och sedan kör lagligt (om man bara behöver sänka farten 10 km/h till laglig fart kanske det inte gör så stor skillnad)

    Sen sist men inte minst – dom flesta av oss kör inte fort för att spara tid, utan för att vi gillar det.

    Svara
  8. C20
    C20 says:

    6 minuter över 10 mil är inte så mycket – men det är ju bra, för en sån liten ökning i hastighet

    … men framförallt dom flesta av oss (speciellt oss som du verkligen hatar, som t ex blåser om i 140+ på motorvägen) kör fort för vi gillar det.

    Dom flesta idioter som har bråttom, kör istället 120 km/h på 110-väg (och helst bara på en liten del av sträckan också) och tror att dom ska spara tid.

    Ungefär som pendeltågsförarna här i Stockholm som kör 10-20 km/h snabbare en kort stund mellan stationerna när dom är sena i tidtabellen, för att sedan fis-köra ännu mer vid accelerationer och bromsningar istället.

    Tror du på fullt allvar att folk köper t ex en schysst Merca eller BMW för att dom har bråttom?

    Svara
  9. Anonymous
    Anonymous says:

    Våra allmänna svenska vägar bör byggas ut, underhållas och brukas på samhällsekonomiskt sätt. Kan man inte acceptera detta får man antingen rösta fram en populist-regering eller betala för att bruka en privat racingbana.

    Svara
  10. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det är beklämmande vilken acceptans det finns för att köra för fort. Det dör ju 450 människor om året på vägarna i Sverige. Bilisterna sitter dessutom i sina krockburar och mejar ner mjuka trafikanter. Fegt.

    Här är en snyfthistoria om en kille som som körde 157 km/h på en 100-sträcka för att han hade glömt några ”livsviktiga” papper till fruns förlossning. Jamen det är väl just det, det är livsfarligt att köra i 157 på en 100-sträcka, nån kunde dött ju! Är det bra att rädda liv genom att släcka andra liv?

    Vad är egentligen dödsrisken om man kör 157 på en 100-väg?

    Svara
  11. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    På ren skånska: oerhört glyttigt att se det som en medborgerlig rättighet att stjäla andras säkerhet. Och själv har jag ”en schysst merca” som jag aldrig kör för fort med. Går hur bra som helst.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.