Katedralbyggare och gungiga snabbtåg

Det nya snabbtåget mellan Barcelona och Madrid gör just nu 277 km/h. Men det gungar och kränger som en gammal hästdroska – värre än X2000. Kanske är vi fortfarande på spåren nära Barcelona som är vanlig järnväg – bara att hoppas det blir bättre längre fram. Resan Barcelona – Zaragoza, dit vi är på väg, skall ta 1 timme och 51 minuter enligt tidtabellen.

Vi hade en trevlig kväll på en trevlig restaurang nära La Rambla. Promenerade dit ca 45 min från vårt hotell alldeles vid järnvägsstationen Sants. Sen tog vi en taxi tillbaka – och lyckades få en chaufför som inte körde som han stulit bilen.

Idag har vi tittat närmare på Sagrada Familia, den fantastiska kyrkan av Gaudi som jag missade förra gången jag var i Barcelona eftersom jag bestulen på min plånbok på tunnelbanan precis när vi skulle dit. Fick ägna resten av eftermiddagen åt att spärra kort, körkort och konton – en lätta Kafka-liknande upplevelse (….Gomiddag. – Jag skulle vilja spärra ett kort. – Det går bra, ge mej bara kortnumret…..- Men tyvärr är det stulet så det blir svårt. – Men jag måste ha kortnumret….. – Men kan ni inte söka på mitt namn? – Nej…Allt löste sig till slut genom att jag på chans ringde det semesterstängda kontoret i Lund – och Klas råkade vara på plats – av en ren tillfällighet – och han lyckades hitta numret. När jag sen ringde upp kortföretaget igen svarade en annan person, och hon sa då att kontonumret inte alls behövts. Det hade räckt med namn etc…. )

När vi stod i kön till hissen upp i ett av tornen dök plötsligt Lisa från vårt Stockholmskontor upp. Hur stor är den chansen? Vi hade ingen aning om att vi båda var i Barcelona….

Man har byggt på Sagrada Familia i mer än 100 år. Och man fortsätter att bygga. Det finns de som vill att man skall sluta bygga på den – det är svårt att få fram pengar och man lever mest på donationer, och det inträde vi som besökare betalar. Klart man skall fortsätta detta fantastiska bygge – historiskt sett är det inget konstigt att katedralbyggen tar flera hundra år. Men vi är så vana att att allt skall gå så fort – och kalkylerna är konstruerade så att nyttan skall komma snabbt.

Jag är stor beundrare av Gaudis egensinniga arkitektur, oftast inspirerad av naturen. En lavendelblomma ger inspiration att förstora upp och göra en pelare osv. Och i slutet av 1800-talet måste det ha varit en sensation. Med dagens CAD-system skulle det varit enklare.

Trafiken i Barcelona är jobbig. Alldeles för högt tempo, och mängder av ettriga vespor med kamikaze-förare. Tur att tunnelbanan finns – och den här gången höll jag i plånboken.

1 kommentar
  1. C20
    C20 says:

    ”Men det gungar och kränger som en gammal hästdroska – värre än X2000”.

    Det är just bygga nya helt perfekta spår som kostar – dessutom är det rent geografiskt svårt att bygga.

    ”Bekväm” körning i 300 km/h kräver t ex kurvradier på nästan 7 km – detta skulle t ex betyda att en sväng inför t ex Öresunsbron skulle behöva gå runt hela Malmö (inkl ytterområden) ungefär som E6/E20 fast i en perfekt obruten cirkel (E20 ser ut som en frihands-ritad kvarts-cirkel där någon skakar lite lätt på bordet i jämförelse).

    Det går ju utmärkt i många fall med fordonens begränsningar att köra fort på befintliga också, om det inte vore för såna som du ”det är obekvämt”.

    Åkte X2000 nyligen – vi var uppe i 200 km/h på flera ställen och det krängde ju inte mycket alls – det ända man kände lite grann (och som jag iof tyckte var rätt skönt) var tågets rollning när det gick in och ut ut kurvorna pga korglutningen (och man såg folk som stod upp som ”hoppa till” lite) – men det var ju knappast som du beskriver det.

    Dock gör rollningarna att endel blir åksjuka – men det är ju också en följd att andra tycker sidokrafterna är obekväma istället som blir om man inte lutar vagnskorgen.

    Det är ju skönt att man iallafall för det mesta i många andra länder slipper betala dyrt för en taxiresa och sedan få åka med en chaufför som fis-åker – men tur för dig då att du fick åka som du gillar :-)

    Bli bestulen är ju inte så kul – men du hde ju endel tur iallafall.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.