Vem ligger bakom lotteriet?

Är det någon som vet vem det är som lottar ut körkort i sommar? För så måste det väl vara? Det måste väl vara enda anledningen att så många bilister som kör som höns kommit ut på vägarna?

Livsfarliga omkörningar, extrem fortkörning, ingen blinkersanvändning, bilar som kör ut på motorvägarna från påfarten i 50 km i timmen osv osv. Inte konstigt att det är svårt att minska olyckorna.

Eller är det bara så att jag kör så lite bil under vinterhalvårets vardagar att jag glömt hur illa det är?

Vi kommer aldrig att kunna bygga bort alla olyckor, utan användaren av bilen måste bete sig på ett korrekt sätt, och samspela med andra trafikanter. Kanske har vi byggt så breda, raka, mittseparerade vägar att många bilister överkompenserar genom att köra fort och dråpligt? Liknande rekyleffekter finns ju med t ex bilbälte och dubbdäck.

10 kommentarer
  1. David Tiberg
    David Tiberg says:

    Det är intressant läsning det här.
    De här rekyleffekterna är mycket vanliga i Sverige tror jag. När folk blir behandlade som skockar med får, så kommer det nog reaktioner till slut. Tror inte ens svenskar kan stöpas i den formen.
    Höromdan var jag med när skeppet Götheborg la till utanför Gävle och en mindre passagerar-segel-båt skulle där släppa av lite passagerare. I nästan 10 minuter fick de stå och vänta på att besättningen fixat med fendrar, lagt fram en landgång och knutit fast den ordentligt.. trots att det bara var ett litet skutt mellan båt och kaj.
    Och då förknippar man ändå segling med eget ansvar.

    Svara
  2. Stimulansbloggen
    Stimulansbloggen says:

    Min teori är att många idag kör med GPS på semestertripperna. De slår upp en adress, ger järnet fram till rätt avfart, tvärnintar och fortsätter i samma takt. De tittar mer på GPS:en än på vägskyltarna, vilket gör att hastigheten ”glöms” bort ihop med andra medtrafikanter.

    Mobilprat, DVD-spelare som krånglar och andra flashiga tekniska grejer gör att folk faktiskt ägnar sig mindre år bilkörning idag när de sitter bakom ratten än de någonsin gjort förut.

    Detta ihop med osäkerhet inför vilken hastighet som gäller vid varje fartkamera gör att semestertrafik är totalt livsfarlig idag.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Intressant teori som det säkert kan ligga något i. GPS stjäl en del uppmärksamhet, men gör samtidigt dej mindre beroende av att titta i kartor etc.

    Vi gjorde ett forskningsprojekt för några år sedan för att se vilken effekt GPS:er får på vägval, reslängd, utsläpp etc. Resultatet var att GPS:erna visar ganska bra vägval, och drar inte in bilarna i områden vi inte vill att de skall vara i.

    OM man följer GPS:ens råd blir vägen i snitt 2-3 kortare (och utsläppen nästan motsvarande mindre, än de vägar folk annars tar.

    Men jag tycker mig märka att många bilister sysslar med en massa annat än att köra när de kör, så du har nog delvis rätt. Och kanske tycker man att vägarna känns så säkra med den höga standard vi har att det är ettt bidragande skäl?

    Svara
  4. Stimulansbloggen
    Stimulansbloggen says:

    Låter som ett intressant projekt. Var det 2-3 procent mindre det blev? Det finns säkert fördelar med GPS också, men det blir många papperskartor för de pengarna…

    Vad gäller vägstandard så är den inte lika bra överallt. Har kört igenom en stor del av Sverige i sommar (Bruce på Ullevi krävde det!) och måste säga att E4 norr om Umeå är absolut sämst, men ändå blåser folk på där som om det var en bowlingbana de körde på.

    Kanske beror det mer då på kvaliteten på bilarna (även om Sverige har Europas äldsta bilpark…), eller så innebär det tvärt om att vi har så gamla bilar att vi inte bryr oss om ett och annat stenskott och potthål.

    Nåja, snart är semestern slut och jag kan återgå till att blänga argt från min cykelsadel på cyklister och fotgängare som jag trängs med på väg till och från jobbet. Det där med samspel och trafikvett verkar inte funka så bra utan bil heller ärligt talat…

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Intressant fenomen med en gata som fått fel namn och på så sätt också massor av lastbilstrafik. Finns all anledning att se till att de databser som man levererar till Teleatlas och Navteq är så rätt som möjligt!

    Svara
  6. C20
    C20 says:

    ”Dålig koll på hastigheten med GPS” – det är väl snarare tvärtom då många GPS-mottagare visar hastigheten. Denna stämmer vanligen bra med verkligheten.

    Bilarnas hastighetsmätare är nästan värdelösa om man inte vet hur stor felvisningen är, jag brukar nästan kunna uppskatta hastigheten med högre precision (dock har jag nästan alltid GPS eller radar med mig som jag brukar mäta med). I 100 km/h kan mätaren visa allt mellan 103 och 112 i dom flesta bilar (ibland ännu mer eller mindre)

    Felen varierar dessutom stort mellan olika bilar och blir större ju fortare man kör – i t ex 160 km/h kan mätaren visa allt mellan 163 och 180 i dom flesta fall.

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45952&a=742700&lid=aldreNyheter_725570&lpos=rubrik_742700

    Visst är det ett problem att folk gör annat när dom kör – men det är troligen en följd av våra låga hastighetsgränser också – folk blir uttråkade. Att sitta och åka allt mellan 70 och 110 (120 på nån enstaka sträcka) på raka breda vägar är rätt tröttande i längden.

    Svara
  7. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Jag bodde i Norge i mitten av 90-talet och slog en gång på skoj upp hur många som dödas i trafiken där per miljon jämfört med i Sverige – och det var faktiskt färre i Norge. Trots alla slingriga smala vägar.

    Undrar om siffrorna står sig?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.