Länge leve enfalden?
IKEA snyltar på mångfaldsbegreppet i sin nya reklamkampanj. Ni har sett dem – mosaik-bilder som på håll ser ut som vanliga foton – men som på nära håll visar sig bestå av IKEA-prylar. Och ansiktena är politiskt korrekt valda med personer med olika etnisk bakgrund.
Men hur mycket mångfald blir det med IKEA? Har du sett ett hem utan IKEA-prylar? Hur många hem finns det utan en Billy-bokhylla? Det blir ganska enkelriktat med det möbelmonopol som IKEA har inom vissa kategorier.
Och mångfalden av prylar – det vill säga alla småprylar du måste passera före kassorna – svarar idag för en mycket stor del av koncernens omsättning. Småprylar som alla kan köpa, även om man inte har råd till att köpa en ny soffa vid sitt besök. Småprylar som tillverkats av nån underbetald kines – och som fraktas över hela jorden för att vi skall få shoppa oss lyckliga.
Frågan är vad IKEA menar? Länge leve möjligheten att köpa en massa småsaker vi inte behöver? Och alla får göra det – gul, svart eller vit – bara IKEA säljer?
Enfald?
PS Inlägget från världsutställningen i Zaragoza har nu fått bilder och lite tillägg DS
Jag gjorde exakt samma reflektion tidigare idag.
Utifrån att IKEA ökat sina markandsandelar i Sverige och börjar pressa mot 50% av alla sålda möbler är IKEA snarare ett hot mot mångfalden än räddningen. Hur många möbelaffärer har inte fått ge vika när vi alla (jag med) åker till IKEA och köper billiga möbler som vi sedan byter ut 5 år senare. Mitt problem är här lika mycket mina egna och dina köpvanor som att IKEA uppmuntrar och understödjer en ökad aptit på nya möbler – möbler som färskvaror.
Dock, med dyrare och dyrare olja och dyrare transporter (http://efteroljan.blogspot.com/2008/08/dyrare-fartygstransporter-nr-priset-p.html) kan det hända att lokala alternativ kan komma att få ett uppsving på globala nätverksföretags bekostnad.
Sen kan man ifrågasätta att försäljing av småprylar sker ute vid köpladan. Småprylar är sånt som centrum med bussanslutning, gång eller cykel passar bra för. Sen några år tillbaka försöker jag medvetet undvika att köpa annat än det mitt IKEA-besök var tänkt för.
Även jag har lagt märke till den annonsen. Måste även tillägga att jag inte ens tycker att bilderna (ansiktena) visar mångfald. Även om personerna har olika färg på huden saknas ändå mångfalden eftersom samtliga ser ut att vara anpassade till det västerländska sättet att leva på. Jag skulle väldigt gärna vilja höra en förklaring. Hur de tänkte?
Hej Christer!
Stötte av en slump på din blogg. Otroligt bra, måste jag säga (efter att bara läst en handfull inlägg).
Precis som du så är jag bosatt i Skåne (Lund) och är också intresserad av samhälle och miljö (utbildad samhällsgeograf). Dessutom verkar vi dela fler intressen. Nu har jag inte tid att skriva mer, för nu ska jag läsa fler av dina inlägg.
Om du får tid och lust, kan du titta in på min blogg:
http://bjornsalldelesegnabloggommusik.blogspot.com/