Miljö och mat och framtidens Volvofabrik
På tåget hem från Stockholm igen läser jag i SvD att 18% av maten vi köper slängs trots att den går bra att äta. Totalt slänger vi 27% av maten vi köper, allt enligt en ny rapport från Konsumentföreningen Stockholm. Det betyder att varje svensk slänger 100 kg mat per år som är helt OK. I Sverige blir det 900.000 ton mat som skulle kunnat ätas.
Att odla, förädla och transportera all denna mat ger stora miljökonsekvenser. Bara produktionen ger utsläpp motsvarande 700.000 bilar enligt SvD som berättar om rapporten.
En del beror på att vi bara går på bäst-före-datumet istället för att lukta och smaka. Livsmedelsleverantörerna sätter gärna ett kort datum, för att vara på den säkra sidan, och kanske för att vi då måste handla mer. För som journalisten i SvD skriver:
”I en bransch som inte kan växa utan att kunderna blir feta måste det vara lockande att förmå kunderna att slänga maten istället för att äta upp den”.
Ännu ett exempel på att ständig tillväxt inte är förenlig med ett hållbart samhälle. Utveckling däremot behöver vi – även inom livsmedelsbranschen.
I en annan intressant artikel i SvD kan man läsa om att Tata Motors nya bilfabrik i Västbengalen (är det inte där Fantomen bor?) i Indien, drabbats av protestdemonstrationer. Den fabrik som skall bygga den nya billiga folkbilen Tata Nano, som skall kosta 15-20.000 kr och som jag berättat om tidigare, ligger på mark som enligt artikeln beslagtagits från jordbrukare. En mer direkt konflikt mellan mat och bilar än när det gäller biobränslen alltså.
Kanske är det framtidens Volvofabrik som man nu bråkar om. Tata, som redan äger Jaguar, är en möjlig framtida ägare till ett sargat Volvo som under många år försummat miljödiskussionen och nu sitter med skägget i brevlådan.
För när bensinförbrukningen nu gått ner med 5% hittills i år så inte är det Volvo som sitter inne med lösningen i form av några bränslesnåla modeller. Men en dag kanske vi får se en Volvo Nano – made in India?
Länkar:
SvD om matslöseriet
SvD om matmärkningen
SvD om Tatas fabrik
DN om minskad bensinförbrukning
Bra, tänkvärt inlägg.
Jag hörde på nyheterna om detta med minskad bensinförbrukning. Anledningen, sade man, var att bensinen blivit dyrare och att folk därför kör mindre bil. Sedan sade man att dieselförbrukningen ökat med ungefär samma procentsats som bensinen minskat. Vilket borde innebära att folk kör mer bil. Mindre med bensinmotor och mer med dieselmotor.
Och plötsligt känns inte nyheten så meningsfull längre…
Hej. Hittade din blogg via SvD artikeln. Skulle gärna tipsa om http://www.bokashi.se — vi håller på att introducera ett kult sätt att återvinna matrester hemma. Precis som du säger, för att för mycket mat slängs bort till ingen nytta.
/Jenny
Kompostering är natuirligtvis bra – men vi måste börja med att minska på det vi kastar (köper…) oavsett om det blir kompost eller ej!
Här i Lund har kommunen fixat det hela så vi lägger matavfallet i en särskild faktion och så blir det biogas till min bil!
Björn Hansson,
Eftersom det idag (fortfarande) körs betydligt mer med bensindrivna personbilar än med dieseldrivna diton, kommer 1 % ökning av dieselanvändningen vara en betydligt mindre mängd i absoluta tal än vad 1 % minskning av bensinanvändningen motsvarar. (För du skrev ju att procentsatsen var densamma…)
Sen återstår att se vad den tunga trafiken bidrar med till resonemanget…