Det går för sakta

Den europeiska bilindustrin har än en gång lyckats i sin lobbying för att skjuta på åtagandet att minska koldioxidutsläppen. Det ursprungliga förslaget från kommissionen om 120 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt år 2012 har mjukats upp på flera punkter av industriutskottet. Man vill att bilindustrin skall få ytterligare 3 år på sig. Gränsen 2012 blir start för en övergångstid på tre år, böterna halveras och biodrivmedel får 33 procents rabatt. Förhoppningsvis går inte industriutskottets förslag igenom när miljöutskottet tar upp frågan senare i september. Förslaget innehåller så stora kryphål att man kan köra en SUV genom dem, säger T&E, European Federation for Transport and Environment.

T&E publicerade förra veckan en rapport som visade hur världens biltillverkare lyckades minska koldioxidutsläppen från sina modeller under 2007. Bäst blev BMW som minskade med 7,3%. Ford, där ju Volvo ingår, minskade bara med 0,2%. BMW ligger dock ännu högt med 170 g per kilometer i snitt.

Rapporten visar också att Sverige fortfarande är sämst i Europa när det gäller utsläppen från nya bilar. Rapporten säger att detta huvudsakligen förklaras av Volvos (188 g) och Saab (189 g) stora modeller. Dock ingår ingen rabatt för etanolbilarna i dessa siffror.

Samtidigt lägger en grupp inom moderaterna fram ett förslag om att nya bilar bara skall få släppa ut 95 gram koldioxid 2020. Och blir hyllade för det. Men om man skulle ligga på 120 gr 2012 så är ju 95 g år 2020 inte särskilt radikalt – snarare tvärt om?

Länkar:
T&E Nyheter
T&E:s rapport
DN1 om industriutskottets förslag
DN2 om industriutskottets förslag
DN om moderaternas förslag

1 kommentar
  1. Lucas Carlsson
    Lucas Carlsson says:

    En skillnad är att det moderata förslaget är en maxgräns på 95 g/km, medan EU-förslaget är ett genomsnitt på 120 g/km (som man ska kunna köpa sig fri från).

    Sedan är ju utformningen av ett förbud som är det intressanta och det är ju oklart om det moderata förslaget är deras partilinje.

    Moderaterna är ju inte direkt kända för att vilja begränsa köpstarka gruppers konsumtion.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.