En välbehövlig paus

Sitter på kontoret i Stockholm och väntar på att nattåget skall avgå. Har varit i Haninge och pratat om framtidens transportsystem för kommunens politiker. Vi diskuterade också den vision och de mål vi tagit fram för deras arbete med en trafikstrategi. Där finns formuleringar om att biltrafiken skall minska.

Det är intressant att se hur svårt man har att tänka sig detta. Jag påpekade då att det finns en annan aspekt också att ta hänsyn till – nämligen en form av energisäkerhetsaspekt. Om oljan – och därmed fordonsbränslet – blir så dyrt att folk inte har råd att resa måste samhället ha beredskap för detta, i form av kollektivtrafik, närliggande service etc.

Att inte tillväxten är för evigt kan man se i DI.se idag. Här nedan ser du några av rubrikerna – och det är bara idag. Som jag skrivit om tidigare är ju egentligen hela tanken på den ständiga tillväxten ganska absurd. Om vi väntar oss att tillväxten som exempel skall vara 4% varje år så väntar vi ju egentligen att år 2 skall tillväxten vara 4% på 1.04 gånger utgångsläget. På 10 år blir det totalt 48%.

Nu bromsar ekonomin in – mätt med de vanliga måtten. Förhoppningsvis får då miljön en välbehövlig paus när förbrukning av råvaror, fossila bränslen etc minskar.

Volvos USA-försäljning rasade 49 procent

Nordea målar framtiden i svart.

Saab stoppar bilbygge i tio dagar

Finanscheferna allt mer pessimistiska

Kreditkrisen driver upp boräntorna

Stordalen förutser magra hotellår

SAS lägger ned rutter

Köpfesten över i elektronikhandeln

Minister varnar för tysk recession

Nedåt för Hemtex

Flygbolagen förlorar 33 miljarder i år

4 kommentarer
  1. Robert Klingvall
    Robert Klingvall says:

    Finns det siffror på hur färdmedelsvalet har förändrats i tidigare lågkonjunkturer? Finns det någonting som tyder på att cykeln tidigare har ökat sin marknadsandel på grund av dålig ekonomi. Jag har som sagt ingen aning själv men är väldigt nyfiken på det.

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Här kan man se antalet Cyklister som passerar innerstaden i Stockholm.

    Kurvan ser ut att följa konjunkturen, att det blir fler cyklister när konjunkturen stiger. Men jag tror utvecklingen styrs mer av folks attityder och utbyggnaden av cykelbanor än av ekonomin. Så har det i alla fall varit i Köpenhamn, där cyklingen minskade fram till cirka 1970-1980 för att börja öka starkt från nittiotalet.

    Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.