En välbehövlig paus
Sitter på kontoret i Stockholm och väntar på att nattåget skall avgå. Har varit i Haninge och pratat om framtidens transportsystem för kommunens politiker. Vi diskuterade också den vision och de mål vi tagit fram för deras arbete med en trafikstrategi. Där finns formuleringar om att biltrafiken skall minska.
Det är intressant att se hur svårt man har att tänka sig detta. Jag påpekade då att det finns en annan aspekt också att ta hänsyn till – nämligen en form av energisäkerhetsaspekt. Om oljan – och därmed fordonsbränslet – blir så dyrt att folk inte har råd att resa måste samhället ha beredskap för detta, i form av kollektivtrafik, närliggande service etc.
Att inte tillväxten är för evigt kan man se i DI.se idag. Här nedan ser du några av rubrikerna – och det är bara idag. Som jag skrivit om tidigare är ju egentligen hela tanken på den ständiga tillväxten ganska absurd. Om vi väntar oss att tillväxten som exempel skall vara 4% varje år så väntar vi ju egentligen att år 2 skall tillväxten vara 4% på 1.04 gånger utgångsläget. På 10 år blir det totalt 48%.
Nu bromsar ekonomin in – mätt med de vanliga måtten. Förhoppningsvis får då miljön en välbehövlig paus när förbrukning av råvaror, fossila bränslen etc minskar.
Volvos USA-försäljning rasade 49 procent
Nordea målar framtiden i svart.
Saab stoppar bilbygge i tio dagar
Finanscheferna allt mer pessimistiska
Kreditkrisen driver upp boräntorna
Stordalen förutser magra hotellår
SAS lägger ned rutter
Köpfesten över i elektronikhandeln
Minister varnar för tysk recession
Nedåt för Hemtex
Flygbolagen förlorar 33 miljarder i år
Du glömde några andra rubriker!
Resandet med SJ ökar med 8% första halvåret.
Tågresandet i Sverige ökade 8% under såväl 2006 som 2007, så det kan mycket väl bli en ökning på totalt 26% under 2006-2008.
60 procent fler cyklister i Stockholm
Mätningar visar att 150 000 cyklister per dygn cyklar i Stockholms innerstad.
Att den gamla ekonomin backar är inget konstigt. Den nya ekonomin går starkt framåt!
Du här naturligtvis rätt. Men ibland är man för mycket mitt inne i skogen för att se träden. Fast jag pratade pm just detta idag. Nu skall jag sova mej till Lund. Godnatt!
Finns det siffror på hur färdmedelsvalet har förändrats i tidigare lågkonjunkturer? Finns det någonting som tyder på att cykeln tidigare har ökat sin marknadsandel på grund av dålig ekonomi. Jag har som sagt ingen aning själv men är väldigt nyfiken på det.
Här kan man se antalet Cyklister som passerar innerstaden i Stockholm.
Kurvan ser ut att följa konjunkturen, att det blir fler cyklister när konjunkturen stiger. Men jag tror utvecklingen styrs mer av folks attityder och utbyggnaden av cykelbanor än av ekonomin. Så har det i alla fall varit i Köpenhamn, där cyklingen minskade fram till cirka 1970-1980 för att börja öka starkt från nittiotalet.
Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad