Ekonomisk och ekologisk kris – lika som bär

Det som händer nu med en snabbt galopperande marsch in i lågkonjukturen tycks för många ekonomer komma som en fullständig överraskning. Men min bild är att den ekonomiska krisen har samma typ av bakgrund som miljökrisen – överutnyttjande av systemen.

När det gäller den ekonomiska krisen handlar det om ett överutnyttjande de ekonomiska systemen med bonusar, överkonsumtion med lånade pengar och en tro på den eviga tillväxten som frälsare.

När det gäller miljökrisen är skälen motsvarande: överutnyttjade av de ekologiska systemen, med en överkonsumtion av råvaror, energi och fossila bränslen, och en övertro på att naturen klarar en evig tillväxt – trots att antalet jordklot bara är ett. Plus att inget pris satts på ekosystemtjänsterna vilket gör att ekvationen inte går ihop.

Frågan är hur utvecklingen framåt kommer att se ut. Kommer, som många ekonomer tycks tro, allt att gå tillbaka till det gamla, om bara några månader? Eller är de processer som vi nu ser början på en större, mer långsiktig förändring? Där vi tvingas till mer eftertanke, mer sans och vett och där debit och kredit måste gå ihop – oavsett om det handlar om miljön eller ekonomin.

I många av våra uppdrag måste vi göra skattningar av framtidens transportvolymer. Det behövs för att kunna skatta den samhällsekonmiska nytta av en infrastrukturinvestering eller en åtgärd för ett hållbart transportsystem. Aldrig har det varit svårare än nu att göra dessa skattningar.

I USA har trafiken minskat med -5,6 % från augusti 2007- augusti 2008. Att trafiken minskat har inte hänt sedan man började mäta 1942. I Sverige är minskningen under samma tidsperiod bara -0,3%. Men även här är det ett trendbrott. Minskningen beror på avmattningen i ekonomin, och förhållandevis höga bränslepriser.

Men i de officiella trafikprognoserna ökar alltid trafiken. Som om det vore en naturlag.

Länkar:

DI om den minskade trafiken
Department of transportation om minskningen

1 kommentar
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det som satte igång finanskrisen var att bensinpriset fördubblades i USA. Det gjorde att folk i bilberoende förorter inte kunde betala sina hemlån. Eftersom husen ligger 100km från närmaste hållplats och cykelbana, så har husen fallit lika mycket i värde som bensinpriset steg. Det ska finnas 55 miljoner såna hus i USA.

    Bankerna kunde visserligen ta husen som pant, men värdelösa hus är inte till glädje för banken.

    Finanskrisens epicentrum: bilberoende förorter

    Så jag tycker inte man ska generalisera för mycket när man säger ”ekonomin är ohållbar”. Vissa delar av ekonomin är det, men inte hela.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.