Järnvägstrafik är grön – men var det så här man menade?

Nu stannar tåget i Nässjö. Och jag kan konstatera att bangården här inte har lika mycket buskar och ogräs som de flesta andra stationer jag bevistat den senaste tiden. Lund, Värnamo, Eskilstuna, Västerås, Växjö osv ser ut som om de varit övergivna i flera år. Plattformarna har stora buskar, spårområdet likaså. Ogräset frodas.

Är det en medvetet val från Banverket att missköta kapitalet på detta sätt? Försöker man visa för statsmakterna att man behöver mer pengar?

Har man bildat pakt med Jernhusen som missköter stationerna ofta på samma sätt. Jag kommer att återkomma med en bildberättelse kring detta….

Eller åker inte cheferna på Banverket resp Jernhusen (som SJ:s och Green Cargos) tåg själv så att de inte vet?

Om någon från Banverket läser denna blogg så får ni gärna svara…..

4 kommentarer
  1. Stadsbyggaren
    Stadsbyggaren says:

    Jag har faktiskt under ett par års tid funderat på det som du beskriver. Varför ser bangårdarna och utrymmet kring spåren ut som övergivna, döda, bortglömda platser i ingemansland? Det är så tragiskt hur man rullar förbi alla dessa orter och det ansikte orten/staden vänder mot en är motbjudande och tragiskt. Visst, det kanske inte är banverkets uppgift att sälja staden men något slags samarbete med kommunen hade inte skadat. När det gäller banverkets del så är det det inte en omöjlighet att använda sig av lite färg, pensel och kanske rent av ett staket för att få fason på dessa områden som passeras av tusentals människor. Om man kan tvinga alla tekniker i landet till att tänka på utformning och design, så bör man också kunna ställa krav på banverket också.

    Svara
  2. Erik
    Erik says:

    Egentligen finns det inget funktionellt problem med lite buskar och gräs kring järnvägar, som när det gäller vägar. I många städer lägger man ju t.o.m. gräs runt spårvägsspåren för att göra det lite mer trevligt.

    Men sen är det ju trist att ”ingen bryr sig om” stationsmiljöerna, speciellt i mindre orter där det är området kring förbifartsleden man satsar på. T.ex. genom utsmyckade rondeller, välkomstskyltar eller alla de där ”handelsmiljonerna” från kommun och näringsliv som bara råkar hamna där.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja, där undrar jag om du har rätt. När buskar och gräs börjar bryta upp asfalten på platformarna, när buskarna blir små träd som blir stora träd etc då kommer rötter att spränga sönder konstruktionerna etc. Och det är en stor skillnad på att anlägga gräs där spårvagnen går (vilket kan ge lägre buller och trevligare miljö) än att strunta i underhållet…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.