Ledningen måste vara med
På tåget igen. Har varit i Eskilstuna två dagar och föreläst för politiker och tjänstemän om vad vi kan vänta oss för förutsättningar för framtidens transporter. Vi har uppdrag där att hjälpa dem att ta fram en ny hållbar trafikplan. Den senaste planen är från 1980, så det finns helt klart ett behov.
Om man skall lyckas med ett sådant förändringsarbete som krävs för att sjösätta de åtgärder som en modern trafikplan innebär, krävs att man har ledningen med sig – som vid allt förändringsarbete. Och här har de flesta kommuner problem. Även Eskilstuna.
Fast de högsta politikerna fått bestämma tidpunkten för mötet i går, så saknades flera av dem. Och samma gäller för de högsta tjänstemännen – förvaltningschefer etc. Och precis så här blir det ofta när det handlar om trafik. Det finns helt enkelt annat som man prioriterar.
Och det är synd, och förmodligen inte så klokt. För en trafikplan 2008 kommer att vara mycket väsentlig för en kommuns utveckling de närmaste åren. Det finns helt enkelt så många faktorer som påverkar detta område under de närmaste åren att det verkligen gäller att fatta de rätta besluten. Och skall man kunna det så gäller det att vara informerad. Förutom megatrender som klimat och olja innebär, så påverkas resandet naturligtvis av den recession som vi nu går in i. Det handlar framöver om att bygga ett transportsystem som är robust för de förändringar som kan komma de närmaste åren.
I alla de städer, vilket är ca 10-15 vid det här laget, där vi jobbat med denna typ av planer så kan man se en tydlig skillnad beroende på graden av involvering av beslutsfattare. Allra bäst har det gått i Lund där de högsta politikerna och tjänstemännen formade en ”trafikberedning” eftersom de insåg att frågan är av strategisk betydelse. Denna trafikberedning träffade vi 6-7 ggr under arbetet med planen. Det betydde att vi kunde diskutera och argumentera, förklara och debattera alla de frågor som kom upp. När planen var klar hade politikerna hunnit förankra hos sina partigrupper, och kommunfullmäktige klubbade planen rakt av.
I andra änden befinner sig kommuner som inte lyckas förankra något alls utan där planen enbart blivit ett ”idédokument”, till intet förpliktigande.
Hållbarhet kräver pålästa, engagerade och modiga politiker.
Du skulle bara veta hur många bussturer i Malmö stadstrafik som ställs in på grund av undermåliga bussar. Andelen som beror på dåliga bussar är nog närmare 100 än 90 procent. Jag tror du har satt fingret på ett övergripande branschproblem.