Säkerhet, kalhygge och Round Up

Den 21 oktober skrev jag om den gröna järnvägen, dvs ogräs och buskage som växer på stationer och spårområde. Igår fick jag svar från Bodil Sonesson, pressinformatör på Banverket. Hon vidarebefodrade ett svar från Jörgen Borggren, Chef Banverket Leverans Anläggningsdrift, Blekinge/Småland. Han säger så här:

”Till att börja så har vi under många år haft en väldigt snäv budget och med det fått prioritera. Det som gäller säkerhet och arbetsmiljö går före det estetiska. När det gäller växtlighet så använder vi kemisk vegetationsbekämpning (Round Up Bio) på de platser där det är tillåtet. De kommunala miljönämnderna har väldigt olika syn och tolkning när det gäller miljöbalken och det har ställt till problem på vissa platser. För de platser som Christer nämner i bloggen är läget följande:

  • Värnamo: har tidigare varit klassat som inre vattenskyddsområde men är fr om i år klassat som yttre vattenskyddsområde och vi har så sent som i augusti månad bekämpat Värnamo stationsområde. Dock tar det lite tid innan full verkan nås.
  • Växjö: är sen tidigare beställt röjning och uppstädning. Skall utföras inom kort.
  • Även Emmaboda och Kalmar kommer att röjas under året.
  • När det gäller Lund så är det väldigt hårda kommunala restriktioner och kemisk bekämpning är helt förbjudet. BV gjorde en insats hösten -07 och brände bort ogräset. Denna åtgärd har inte så långsiktig verkan.

Vill avslutningsvis säga att vi chefer på Banverket naturligtvis också är ute och åker tåg och att jag bara kan hålla med om att det inte alltid ser så trevligt ut. Men vi gör allt vi kan för att, med de medel som tilldelas, upprätthålla en säker järnvägsanläggning.

Med vänliga hälsningarJörgen Borggren, Chef Banverket Leverans Anläggningsdrift, Blekinge/Småland”

Bodil vidarebefodrar också två länkar som beskriver lite mer, se nedan.

Jag inser problemet, men ställer mig dock ändå frågan om det inte blir dyrare att få bort 2 m höga björkar från spårområde och plattformar, asfaltera om plattformarna när ogräset sprängt upp ytan osv….

Länkar:

Banverkets webb-plats om ogräsbekämpning

Ludvikas järnvägsdjungel röjdes

2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Länkarna pekar till Trivecktors mailserver!

    Det vore nog rimligt att BV tillåts använda bekämpningsmedel av typen RoundUp upp till de nivåer som privatpersoner och jordbrukare använder. Nu är BV’s användning av bekämpningsmedel begränsat av sedvanligt (Lunda/Ninby-)järnvägshat

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Länkarna är fixade.

    Håller inte med om att att Banverket borde tillåtas använda RoundUp. Offentliga verksamheter måste gå före när det gäller miljö och hållbarhet.

    Att bränna bort ogräset är bättre, även om det tar mer tid. Men vi kan ju inte fortsätta marschen in i en ohållbar framtid med nån sorts effektivitetshänvisning. ”Vi dog, men var j-ligt effektiva på vägen dit…”

    Och jämförelsen med Nimby och Lund håller inte. Nimby handlar ju oftast om att inte vilja ha kollektiva nyttigheter som en järnväg nära. Här handlar det om att Lund ställer höga krav när det gäller ogräsbekämpning – och det är bra. OM alla kommuner gjorde likadant skulle giftanvändingen gå ner.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.