Gas – i väntan på framtiden?

Sydsvenskans Bil&trafik-bilaga har en intressant artikel om gasbilar. Och, jag som nu kört på gas i snart ett år – 912 mil – tycker artikeln är bra. Den innehåller bland annat 10 frågor och svar om gas. Fråga 9 lyder: ”Vilka är fördelarna med gasbil?”. Svaren blir:

– två-tre kronor lägre milkostnad
– 10.000 i miljöbilspremie
– befrielse från trängselskatt
– lägre fordonsskatt och 49% reduktion av förmånsvärdet vid tjänstebil

Och sist så står det faktiskt att man minskar koldioxidutsläppen, framför allt om man tankar biogas. Jag tycker det är dags att börja lyfta fram detta som första argument. Fler och fler konsumenter efterfrågar detta.

Den fordonsgas man tankar här i Skåne innehåller ca 50% biogas, vilken gör den till ett ganska hyggligt koldioxidval. Men om man dessutom gör som jag – köper grön gas, dvs som grön el – och betalar 70 öre mer för varje kubikmeter, så kan man alltså köra på biogas oavsett var man tankar. Och då blir koldioxidutsläppen nästan noll. Detta skrev Lasse Holmström inget om i artikeln.

Den bil jag kört i snart ett år är en Mercedes E 200 NGT och alltså en stor bil. Nu släpper Mercedes sin mindre B170 NGT och en av kollegorna på Trivector har beställt en sådan.

Att köra gasbil fungerar alldeles utmärkt om man bor i Skåne. I Lund finns två gasmackar med fordonsgas. När jag är i Eslöv så tankar jag biogas där. Jag har inte kört på bensin en enda gång det här året – trots att gastanken bara rymmer ca 20 kubikmeter gas, vilket motsvara ca 25 liter bensin.

Det finns en hel full bensintank, och det går åt lite bensin varje gång man startar bilen. Men denna förbrukning är så liten att jag bara tankat bensin en gång i år.

Länk:

Sydsvenskan om gasbilar

1 kommentar
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    och min gasbil blev underkänd av Bilprovningen idag på grund av utsläppsvärdena, -när den körs på bensin… Jag som heller inte tankat bensin på mer än ett år.

    -Nä, det går inte att upptäcka några värden när man kör på gas så vi mäter bara vid bensindrift.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.