När Volvo gick vilse i pannkakan

I DI Weekend, Dagens industris helgbilaga, finns en artikel med rubriken: ”Därför tappade Volvo det gröna spåret”. Det är en ganska intressant beskrivning av hur Volvo faktiskt under 1970- , 1980- och 1990-talen verkade ligga långt framme när det gäller miljö. Men hur man sedan – av olika anledningar – helt tappade greppet.

Den gång man var riktigt rätt på spåret var 1992 när man presenterade ECC – Environmental Concept Car. En plug-in hybrid med dieseldriven gasturbin. Se klippet nedan.

Tänk om Volvo hade varit så framåtsyftande den gången att man, som Toyota två år senare, vågat sätta bilen i produktion.

Bilskribenten Håkan Mattson som skrivit artikeln, och som ju inte direkt brukade vara så särskilt intresserad av miljöfrågan, medger i reportaget att han inte fattade vilken potential den hade.

Readn 1983 hade man visat en lättviktsbil med förbrukningen 0,3 l/mil. Och 1991 fanns en metanolversion av 480:an framme.

Någonstans gick Volvo dock vilse – och när Ford köpte Volvo flyttades all hybrid-kunskap till USA. Och Volvo började bygga XC90 istället. Och kunde i början lverera miljarder i vinst till Ford.

Sen kom verkligheten ikapp bilindustrin….

Länkar:
DI Weekend om Volvo
VA om Volvos fall

10 kommentarer
  1. Johan Erlandsson
    Johan Erlandsson says:

    Volvo ECC var en av anledningarna till att jag fick ett miljöintresse en gång i tiden. Jag var HELT såld på denna vita skönhet och vad den lovade. Jag trodde då att det bara handlade om ett par år innan det skulle gå att köpa en sådan. Så blev det inte, förutom designen som sedan lanserades i den bränsleslukande S80.

    Än idag finns fräcka Volvobilar bara på konceptstadiet, långt bort från produktion. Jag tänker på Volvo ReCharge Concept som inte kommer förverkligas förrän tidigast 2015. 23 år efter Volvo ECC alltså. Man kan verkligen fråga sig vad de har hållt på med under den här tiden.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jo, ReCharge verkar ju ha ärvt en del från ECC: Och jag gillade ECC mycket. Och jag har haft två S80 som fortfarande är en snygg bil, men helt värdelös ur miljösynvinkel.

    Den sista jag hade, som jag lämnade för 1,5 år sedan, hade en motor på mer än 200 hk. Min bror, som alltid varit bilfreak, upplyste mej om att den hade en acceleration som en Porsche hade förr ungefär.

    Nu kör jag på biogas – men tyvärr lade ju Volvo ner sina gasbilar precis när jag skulle byta till en sådan.

    Tänk om man bestämt sig för att bygga ECC. Vilket läge man skulle haft idag – då skulle inte Toyota varit ensam herre på täppan…

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jo visst, men TGV kommer dåligt in i folks garage…

    Men visst har du rätt – fast jag tycker ändå att det är spännadne att tänka vad som kunde hänt om någon beslutsfattare inom Volvo vågat då 1992…

    Svara
  4. Nightwood
    Nightwood says:

    Tänk var världen hade varit idag om dessa insatser i det tidiga 90-talet hade fått utvecklas istället för att kvävas av oljeindustrin och andra intressen. Tekniken finns för att utveckla bilar med mer eller mindre 0 utsläpp.

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag tror precis som du – ilpooler kommer att öka drastiskt. Om man kan lösa tillgänglighetsfrågan med hjälp av smarta kort, och en hygglig spridning av fordonen, så kan det bli som i Schweiz – bilpoolens förlovade land.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.