När Volvo gick vilse i pannkakan
I DI Weekend, Dagens industris helgbilaga, finns en artikel med rubriken: ”Därför tappade Volvo det gröna spåret”. Det är en ganska intressant beskrivning av hur Volvo faktiskt under 1970- , 1980- och 1990-talen verkade ligga långt framme när det gäller miljö. Men hur man sedan – av olika anledningar – helt tappade greppet.
Den gång man var riktigt rätt på spåret var 1992 när man presenterade ECC – Environmental Concept Car. En plug-in hybrid med dieseldriven gasturbin. Se klippet nedan.
Tänk om Volvo hade varit så framåtsyftande den gången att man, som Toyota två år senare, vågat sätta bilen i produktion.
Bilskribenten Håkan Mattson som skrivit artikeln, och som ju inte direkt brukade vara så särskilt intresserad av miljöfrågan, medger i reportaget att han inte fattade vilken potential den hade.
Readn 1983 hade man visat en lättviktsbil med förbrukningen 0,3 l/mil. Och 1991 fanns en metanolversion av 480:an framme.
Någonstans gick Volvo dock vilse – och när Ford köpte Volvo flyttades all hybrid-kunskap till USA. Och Volvo började bygga XC90 istället. Och kunde i början lverera miljarder i vinst till Ford.
Sen kom verkligheten ikapp bilindustrin….
Volvo ECC var en av anledningarna till att jag fick ett miljöintresse en gång i tiden. Jag var HELT såld på denna vita skönhet och vad den lovade. Jag trodde då att det bara handlade om ett par år innan det skulle gå att köpa en sådan. Så blev det inte, förutom designen som sedan lanserades i den bränsleslukande S80.
Än idag finns fräcka Volvobilar bara på konceptstadiet, långt bort från produktion. Jag tänker på Volvo ReCharge Concept som inte kommer förverkligas förrän tidigast 2015. 23 år efter Volvo ECC alltså. Man kan verkligen fråga sig vad de har hållt på med under den här tiden.
Jo, ReCharge verkar ju ha ärvt en del från ECC: Och jag gillade ECC mycket. Och jag har haft två S80 som fortfarande är en snygg bil, men helt värdelös ur miljösynvinkel.
Den sista jag hade, som jag lämnade för 1,5 år sedan, hade en motor på mer än 200 hk. Min bror, som alltid varit bilfreak, upplyste mej om att den hade en acceleration som en Porsche hade förr ungefär.
Nu kör jag på biogas – men tyvärr lade ju Volvo ner sina gasbilar precis när jag skulle byta till en sådan.
Tänk om man bestämt sig för att bygga ECC. Vilket läge man skulle haft idag – då skulle inte Toyota varit ensam herre på täppan…
Känns ju inte som filmen är från 1992 precis, skulle nästan kunna varit dagsaktuell…
Visst är det spännande – det låter precis som om det hanldar om de plug-in-hybrider som kommer om ett par år…. Och detta är 16 år sedan!
1992 hade TGV redan kört 515 km/h och det imponerade mer på mig än några designstudier från Volvo.
Jo visst, men TGV kommer dåligt in i folks garage…
Men visst har du rätt – fast jag tycker ändå att det är spännadne att tänka vad som kunde hänt om någon beslutsfattare inom Volvo vågat då 1992…
Tänk var världen hade varit idag om dessa insatser i det tidiga 90-talet hade fått utvecklas istället för att kvävas av oljeindustrin och andra intressen. Tekniken finns för att utveckla bilar med mer eller mindre 0 utsläpp.
Apropå garage: om man sitter i bilen två timmar om dagen så blir det ändå att bilen står still och oanvänd över 90% av tiden.
Så jag tror att i framtiden kommer människor anlita taxi, hyrbil och bilpool när de behöver bil. Bilpool ökar snabbt i Tyskland. Antalet personer med tillgång till bilpool ökar med 20% om året under det senaste decenniet.
Ecoprofile: Bilpooler exploderar i Tyskland
Ecoprofile: Biluthyrningen ökade 20%
Jag tror precis som du – ilpooler kommer att öka drastiskt. Om man kan lösa tillgänglighetsfrågan med hjälp av smarta kort, och en hygglig spridning av fordonen, så kan det bli som i Schweiz – bilpoolens förlovade land.
Ledaren i NyTeknik 19/11-2009 gör samma analys men utan att röja källan…