Elbilar och bögbilar

I Detroit pågår fortfarande bilmässan. Och nu är det hybrider och elbilar som gäller. GM:s Rick Wagoner visade stolt upp ett batteripack som skall göra GM till elbilsleverantör – igen. För åtta miljarder dollar skall man bygga en batterifabrik.

Men GM har redan haft en fantastisk elbil, EV1. Den tillverkades i 1117 exemplar mellan 1996 och 1999. Bilen hade först blybatterier, och senare fick den metalhydridbatterier. Förutom eldrift hade bilen det lägsta luftmotstånd som en serietillverkad bil någonsin haft.

Bilen tillverkades som ett svar på de hårda luftlagar som infördes i Kalifornien under 1990-talet. Det fanns mål för hur många elbilar skulle finnas viid olika tidpunkter. De sade att 1998 skulle 2% av sålda bilar vara noll-emissionsfordon, och 2003 skulle siffran vara 10%.

Nu blev det inte så. Eftersom bilen inte gick att köpa, utan bara leasades ut, hade GM full kontroll. 2003 beslutade man sig att inte bygga fler bilar, utan tog, under stora protester, tillbaka alla bilar och skrotade dem.

Detta finns beskrivet i filmen ”Who killed the electric car?” som sändes på svensk TV i höstas. Vems som egentligen dödade EV1:an finns det många bud på, och en del av dem presenteras i filmen. Man har pratat om oljeindustrin, bilindustrin, regeringen och konsumenterna, som misstänkta. Men Bush hade helt klart ett finger med i spelet.

Bilindustrin stämde den kaliforniska regeringen för att luftlagarna var olagliga. Och Bush, den gamle oljemannen, gav dem rätt. Men även bilindustrin, och de vanliga konsumenterna spelade troligen en roll. Trots att kändisar som Tom Hanks och Mel Gibson, tillsammans med miljö- och konsumentkändisen Ralph Nader körde bilen, tyckte många att den var för dyr.

I Detroit är inte GM ensamma om att visa el-bilar och hybrider. Kinesiska BYD blev först med att visa en laddhybrid.

Och SAAB visar inget nytt alls, mer än behov av pengar. En kul omständighet är att i dagens Expressen skriver en gay-journalist från Gaywheels.com att det är viktigt för GM att behålla SAAB. Bögarna gillar nämligen SAAB.

Synd då att de inte köpt bilen. Eftersom SAAB gått med förlust 19 av de senaste 20 åren så älskas den tydligen inte tillräckligt. Vila i frid. Synd bara att man lyckades lura till sig stora vägpengar för en väg till Trollhättan.

Länkar:

EV1
Who killed the electric car (Sonys filmwebb – med massor av kul fakta)
Expressen om bögbilen SAAB
Gaywheels

1 kommentar
  1. Lena Pehrs
    Lena Pehrs says:

    Underbart inlägg, dock med ett fel:
    ”Och SAAB visar inget nytt alls, mer än behov av pengar”. Behov av pengar var väl inget nytt? Behov av ny GIVARE av pengar, möjligen.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.