Elbilen löser alla problem….

Heureka – nu löser elbilen alla problem! I Science publicerades häromdagen en undersökning som visade att om vi gör el av bioråvaran istället för att hälla den i tanken, så kan vi köra 80% längre. Bra så, men fortfarande är analysen av etanolens vara eller inte vara behäftad med massor av känslomässigt brus. Antingen är man för, eller emot. Och antingen tar spannmålen som går åt till bränslen maten ifrån fattiga, eller så är detta inget problem.

Sanningen är väl att inget av de bränslen vi diskuterar idag, etanol, biogas, metanol, rapsdiesel etc ensam klarar att driva den fordonsflotta vi kan se framför oss låt oss säga om tio år.

Energins distributionsform kan naturligtvis också diskuteras. Och el är ofta ett sätt som innebär små förluster. Och därför vädrar bilindustrin nu morgonluft. Samma bilindustri som för 5 år sen inte ville titta åt elbilshållet. Nu löser elen alla biltrafikens problem.

I Sverige kan vi bygga Förbifart Stockholm för när den är klar är det bara elbilar som kör på den. Och då är alla problem med biltrafiken lösta. Fantastiskt.

Så är det naturligtvis inte. Biltrafiken kräver stora resurser i form av råvaror och bränslen, stora ytor för trafikplatser och parkering, tar stort utrymme i våra städer, göra oss feta, orsakar trängsel som kostar samhället miljoner, dödar 2 miljoner människor i världen per år osv. Så även med elbilen har vi massor av problem kvar att lösa. Ett enda problem löser elbilen till stor del – och det nästan för bra. Elbilarna blir i låga farter, under 30 km/tim, så tysta att man nu jobbar med att ta fram system för att ge dem lite ljud.

Vi behöver hitta sätta att organisera vårt samhälle som kräver färre bilförflyttningar, inte mer. Oavsett bränslet.

Länkar:

DN hyllar elbilen
Economist om tysta elbilar

7 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag hade en pappbit med ett snöre till på min cykel och gasade på allt vad jag kunde.
    Senare hade jag en Folka med 26 hk och vi åkte 4 pers från Vingåker till Skåne fram och tillbaka. Det gick bra. Idag tror folk att de inte ens kan backa ut från gården med 26 hk.
    Behöver vi mer än 50 hk i en medelbil? Vill vi ha mera så går det väl att få med progressiv skatt?

    Svara
  2. Anders
    Anders says:

    Exakt!

    För den delen, kan man fråga sig, kommer elbilar vara lika billiga som dagens bilar? Kommer de vara tillgängliga för alla i lika hög grad som dagens bilar är för svenskar i gemen?

    Och om inte det offentliga svaret är tvärsäkert och Ja! Bör då samma offentliga samhälle satsa enorma summor på att bygga infrastruktur som kan användas enbart av bilar?

    Den frågeställningen ställer jag inte heller för att klimatskäl eller miljöskäl talar emot fler bilar och mer trafik…

    Nej, utan för att man från politiskt håll måste kunna svara på om det rätt att satsa offentliga medel på sådan infrastruktur som om svaret är Nej kommer färre till del, och därmed kan betraktas som att det offentliga samhället kastar pengar i sjön med en dagens satsning på Förbifart Stockholm som visar sig missriktad och illa utnyttjad i morgondagens samhälle där bilarnas antal kanske inte är lika många eftersom färre kan tänkas ha råd med dem…

    Sådana frågor måste ställas och bli besvarade innan det offentliga satsar pengar på ett sådant sätt man tidigare bara gjort slentrianmässigt. I synnerhet i denna tid av paradigmskiften.

    Svara
  3. Cecilia
    Cecilia says:

    Apropå elbilar såg jag en webbpresentation här om dagen om de satsningar på elbilar som görs i Danmark, Israel och Australien med hjälp av infrastrukturlösningar från Better Place (www.betterplace.com).

    Blev rätt fascinerad! Är dock nyfiken på vad en ”trafiknörd” som du tycker?

    Något för Sverige att haka på?

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    En annan intressant aspekt är vad det innebär för energisystemet med en omfattande introduktion av eldrift i transportsektorn. I en rapport från SIKA (2008: 10)räknar man med att en 90% övergång till eldrift för Sveriges bilflotta (vilken väl handlar om en ca 4 miljoner fordon ungefär) skulle innebära ett ökat elbehov på mellan 15 – 20 TWh. Om detta är en rimlig siffra eller ej vet jag inte. Men om det stämmer så kan man ju fundera över vad en liknande övergång i Tyskland, med över 40 miljoner fordon, skulle innebära och hur detta i sin tur påverkar det övergripande energisystemet.

    /Fredrik Pettersson

    /Fredrik Pettersson

    Svara
  5. Emma Jonson
    Emma Jonson says:

    Jag tror att det är bra för energisystemet med en omfattande övergång till eldrift i transportsektorn.

    Om man utgår från Sverige: år 2005 förbrukade vi 147 TWh(el) och enligt faktaunderlaget till Naturskyddsföreningens konferens ”Halva energin – hela välfärden” (framtaget av SWECO) finns det potential att minska elanvändningen till 82 TWh fram till år 2030 genom effektivitseringar. Detta skulle vara bra eftersom i princip all elproduktion påverkar miljön negativt på något sätt. Men det finns ett problem: elen i Sverige handlas på en nordisk
    elmarknad där Sverige utgör en ganska stor del, och långsiktigt minskad elkonsumtion urholkar
    de finansiella incitamenten för effektiviseringar genom
    att påverka priset nedåt. (Det blir alltså en ”rebound”-effekt.) Effektiviseringar måste kompenseras på något sätt, t.ex. genom högre elskatter, utfasning av kärnkraften, utbyggnad av exportförbindelserna (så att elpriset i norden följer priset i Europa) eller något annat så att priserna inte sjunker så mycket att konsumtionen ökar igen. Om man använder 15 – 20 TWh av den bort-effektiviserade elen till att ladda hybridbilar skulle vi instället kunna minska användandet av fossila bränslen avsevärt. Och samtidigt genomföra stora effektiviseringar inom elsektorn utan att få ett kontraproduktivt prisfall.

    Men självklart – det bästa vore om vi bara kunde köra mindre bil! Jag tror inte på en ”technical fix” där elbilen löser alla våra problem. Vi måste också ändra våra vanor anser jag. Jag läste en kurs på Chalmers om ”Sustainable transportation” som handlade uteslutande om elbilar. Det tycker jag är att överdriva! Elbilar är bra på många sätt, men jag tycker absolut inte att uthållig transport bara handlar om elbilar!

    Svara
  6. Nightwood
    Nightwood says:

    Påhängande av av Emma säger: Det första vi måste ta itu med är vaneändringar. Det är totalt ohållbart att vi har en så utbredd privatbilism, vare sig det är med bensinbil eller elbil. Det är fortfarande oerhörda resurser som går åt i tillverkandet av bilar och om vi ändå ska använda biobränsle att tillverka el av tas fortfarande odlingsbar mark till något mindre viktigt än matproduktion.

    Svara
  7. Sara
    Sara says:

    Jag har också läst det du beskriver om elbilarnas farmfart, och visst är det fantastiskt!

    Däremot håller jag inte med dig angående förbifarten, bara för att elbilar verkar vara ett långsiktigt bra alternativ till dagens bensindrivna bilar så kan vi inte till hundra procent lita på att framtiden löser problemen åt oss. Därför tror jag det gör skada att bygga en väg nu, som IFALL vi har elbilar om tio år inte kommer varar ett problem – men desto större om inte. Vilket verkar vara fallet, Vägverket räknar med att elbilarna utgör 45 % av nybilsförsäljningen om tio år vilket innebär att det dröjer ännu längre innan elbilsbeståndet på vägarna utgör femtio procent. Och säg att femtio procent av alla bilar är elbilar år 2030 – men att trafiken tack vare en bilfokuserad stadsplanering ökat så mycket att vinsten blir till ett nollvärde? Nä, förbifarten har redan väntat femtio år. Den kan vänta några till.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.