Hope…

Sitter på Newark och väntar på planet till Köpenhamn efter tre intensiva dagar i New York. Första kvällen blev det musical ”Next to normal”. En nyskriven historia om en dysfunktionell familj. Rolig, och bra musik. Jag och dottern gick på denna medan hustrun följde med sonen till Mike Sterns jazzklubb 55bar i Greenwich för att lyssna på en jazzgitarrist.

Efetrsom vi bodde alldeles intill så hamnade vi sen på Times Square. Och kunde få se de avstängningar som gjorts på stora delar av Broadway. Detta är en stor sensation. Mitt i New York, på en av de mest trafikerade gatorna har man gjort en gågata. Och den finns på många delar av Broadway. Man kan läsa mer om detta på Streetsblog.

Jag tror att detta faktiskt kan få betydelse för byggandet av gågator i USA. Och ser det som en viktig markering som inger ett visst hopp för en mer mänsklig trafikplanering över här.

Nästa dag åkte vi en tur på norra Manhattan. Efter The Dakota, där Lennon bodde och blev mördad, och Harlem hamnade vi på Guggenheimmuséet, ritat av Frank Llloyd Wright. Som en stor gräddbakelse, snyggt utanpå, men svårnavigerat inuti. Och innehöll egentligen bara en massa skisser av FLW:s hus, som de flesta aldrig blev byggda. En ganska trist modernist som ville sprida ut bebyggelsen, eller bygga enstaka jätteskyskrapor. Fast han ritade en del snygga kåkar – och gav upphov till en underbar låt med Simon & Garfunkel.

Vi tog en lång promenad i Central Park, lyssnade på bluessångare och cellister längs vägen. Sen blev det buss till en färja som tog oss runt Ellis Island, och frihetsgudinnan på en och en halv timme.

En lång promenad tog oss upp till hotellet igen, och fem minuter därifrån ligger den klassiska jazzkubben Birdland, som Charlie Parker utnämnde till världens bästa. Vi lyckade få plats och mellan 17-19 åt vi gott och lyssnade till ett suveränt storband under ledning av trummisen Tommy Igoe. Superbra, och de avslutade setet med…… Birdland. Wow!

Senare på kvällen gick vi bort till Empire State Building. Fast klockan var halv tio tog det 45 min i kön för att komma upp. Men utsikten var värt det. Nästan som i Sömnlös i Seattle.

I går tog vi bussen söderut på Manhattan och hoppade av längst ner vid Wall Street. Några kvarter därifrån såg vi Ground Zero, där byggnadsarbetena pågår för fullt för att bygga igen hålet efter terrorist attacken den 11 september. Kändes sorgligt och lite högtidligt att stå där.

Sen ägnade vi eftermiddagen åt att promenera hela vägen upp till Times Square. Det blev Chinatown, Little Italy, en marknad för unga designers, och så lunch på trevliga gatan Bleeker Street. Någon timme senare var vi tillbaka på hotellet. Då hade vi sett strykjärnshuset, världens största affär med maskeraddräkter, världens största affär för begagnade och nya böcker, Strand, där jag fyndade ”Traffic – why we drive the way we do – and what it says about us”.

Vi gick bort till musicalen Hair och lyckades få 4 biljetter där för kvällen. Hair var som den brukar, ingen historia och massor av bra låtar.

I morse åt vi frukost på ett typiskt NY-ställe. Promenerade bort till Grand Central, vilket är den vackraste järnvägsstation jag vet. Sen blev det MoMa, Museum of Modern art. I arkitekturavdelningen hittade vi Gunnar Asplunds ritningar till kapellet i Skogskyrkogården i Stockholm.

Och sen taxi till flygplatsen där jag sitter nu.

I morgon när jag är hemma skall jag summera mina intryck.