Du nya sköna värld

I Sydsvenskans kulturdel skriver idag Lars Åberg (jag tror att det möjligen är samma person som på 70-talet ordnade parkfesterna i Malmö där det första band jag var med att bilda, ”Bland annat”, spelade) en intressant artikel om beslutsfattare, media och hur vi vill uppfatta budskapen.

I artikeln diskuterar Åberg mediekritikern Niel Postmans tes om underhållning till döds, och i det sammanhanget Orwells ”1984” och Huxleys ”Du nya sköna värld”. I förordet till Huxleys bok skriver författaren enligt Åberg ”en verkligt effektiv totalitär stat är en, i vilken den allsmäktiga gruppen politiska bossar och deras medhjälpare kontrollerar en grupp slavar, som inte behöver tvingas, därför att de älskar sin träldom”.

Enligt Åberg talade Huxley senare om ett framtida substitut, ”någonting på en gång mindre skadligt och mer glädjeskapande än gin och heroin”. Underhållning? Television? Nedladdning?

Kan inte låta bli och koppla Åbergs artikel till det sätt som Förbifart Stockholm presenterades i torsdags och till hur vi tar till oss budskap om klimatförändringar, ekologisk utarmning och oljetopp. Vi har vant oss vid att beslutsfattarna förser oss ”sanningen”, det som sen formar diskurs och paradigm, snabbt, snyggt och enkelt via media på olika sätt.

Vi har vant oss att det som presenteras i media är ”sanningen” – eller i alla fall något som vi vill höra. Vi älskar att höra allt allt är bra. Därför litar vi på nyspråket i pressreleasen från i torsdags, om att Förbifarten egentligen är en klimatsatsning.

3 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Åsa Torstenssons främsta argument för Förbifart Stockholm var enligt SvD i fredags att det är en viktigt kollektivtrafiksatsning! Vet hon något vi andra inte vet???

    Svara
  2. Joanna
    Joanna says:

    ” Vägverkets projektledare för Förbifarten, Riggert Andersson menar att trafiken kommer rulla på så bra att till och med SL:s bussar inte behöver nåt särskilt körfält. – Vi har gjort den bedömningen just nu, att trafiken i Förbifarten kommer att flyta bra, så att kollektivtrafiken kommer fram i tunneln, säger Riggert Andersson, Vägverkets projektledare för Förbifarten,”

    http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3078377

    Men senare – så bygger de ut med några extra körfält?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.