Tio tips om framtiden

Tidningarna har den senaste veckan varit fyllda av tillbakablickar över 2009 och hela det första decenniet på 2000-talet. Det har naturligtvis hänt massor inom de områden som intresserar mig mest – miljö, trafik och städer.

Ett axplock: Den 1 juli 2000 öppnades Öresundsbron och den har blivit en stor succé. SJ:s monopol på persontågstrafik avskaffades samma år och flera länstrafikbolag började då driva regionaltågstrafik i egen regi. Den 11 september 2001 vet alla vad de gjorde när vi fick vetskap om terroristattacken mot World Trade center. Ännu är platsen inte bebyggd. Orkanen Katrina ödelade New Orleans den 29 augusti 2005, och stora delar av staden står ännu öde. Hösten 2007 fick Stockholm trängselavgifter och trafiken minskade med 20%. Osv, osv.

Det finns naturligtvis hur mycket som helst som man borde minnas, men jag brukar tycka det är roligare att blicka framåt än bakåt. Så vad kommer vi att blicka tillbaka på när vi firar nyår 2019?

Här är några saker som jag tror kommer att ha inträffat då:

Flera externa köpcentrum läggs ner. Efterhand som energin blir dyrare, i första hand oljan, blir de externa köpcentrumen mindre och mindre intressanta. Några byggs om till idrottsanläggningar, och i några externhandelsområden byggs det bostäder och området blir allt mer stadslikt. Ett av de första som får svårt är Center Syd i Löddeköpinge…

Utglesningen stannar av. Under de senaste 10-15 åren har Sverige, enligt forskarna, fått allt mer av det som man i USA kallar urban sprawl, dvs stadsutglesning. Av samma skäl som när det gäller köpcentrumen, dvs dyrare energi, fortsätter inte denna utveckling. Regionförstoringen byts dessutom mot regionförtätning. Detta betyder att transportvolymerna slutar att växa, någon gång 2020-2025.

Kollektivtrafiken avregleras – och omregleras. Trots tydligt missnöje i remissrundan, avregleras kollektivtrafiken på väg – och systemet kraschar efter något halvår eller år. Systemtänket, som är nödvändigt för att kollektivtrafiken skall var ett alternativ, försvinner och missnöjet ökar snabbt. Resultatet blir en omreglering, med ungefär samma system som idag, men med större incitament för entreprenörerna att skaffa fler resenärer.

Sex nya svenska städer får spårvagnstrafik. Fram till 2019 får Malmö, Lund, Helsingborg, Jönköping, Linköping och Uppsala spårvagn. Stockholm, Göteborg och Norrköping bygger vidare på sina system. Flera av städerna tar chansen och genomför större stadsförnyelseprojekt i samband med spårvägsbygget. En mindre provbana med spårtaxi byggs någonstans i Sverige.

Göteborg (och ev Malmö) får trängselavgifter, kanske alla svenska vägar. Det påbörjade arbetet med trängselavgifter i Göteborg ger resultat. Ev inför Malmö ochs dessa avgifter. Mot slutet av perioden kommer eventuellt vägavgifter på alla svenska väga. Börjar genomföras i Holland 2012, och skall var fullt infört 2018.

Elbilarna blir fler – sakta men säkert. Antalet bilar minskar något för varje år. Kärleksaffären med bilen börjar ta slut. Men år 2019 säljs fortfarande många fossilbränsledrivna fordon, men medelförbrukningen ligger kring 0,3 liter milen. Gasbilar står för en tredjedel av alla nya bilar. Hybrider, med el- och diesel eller gas, är vanliga, och rena elbilar står fortfarande bara för 15-20% av nybilsförsäljningen.

Koldioxiden blir dyr att släppa ut. Jo, trots fiaskot i Köpenhamn 2009, får vi ett globalt avtal nån gång 2010-2012. Lågprisflyget minskar i omfattning, CCS blir trots allt för dyrt, och energieffektivisering blir en sport, med egna realitysåpor i TV.

Bilpooler blir stort – inte bara i Schweiz. Allt fler inser att man inte måste äga en egen bil. En pryl som används i snitt 1 timme per dag, och står stilla i 23 blir smartare att hyra. Ett rikstäckande system, som kan kopplas till din kollektivtrafikbiljett, gör att systemet får verklig fart.

Bygget av ett nytt snabbtågssystem är i full gång. Kanske inte färdigt – men en bit på vägen. Det blir en snikvariant, men det blir av trots diskussioner om lönsamhet och klimatnytta. Vem hade byggt en tunnelbana i Stockholm idag? Och kanske inte supersnabbt – men tillräckligt för att konkurrera ut flyget Stockholm – Malmö. Och nattågen får en renässans i hela Europa.

Gemensam bokning/beställning av tåg i Europa. Det som skulle varit klart sen länge fixas under 2011-12. EU-kommissionen trycker på och äntligen kan vi boka och betala tågbiljetter för hela Europa precis som med flyget.

5 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    ”Sex nya svenska städer får spårvagnstrafik.”

    I takt med att oljan sinar får vi mindre resurser att satsa i ny infrastruktur. Olja = pengar. Det är många sektorer som kommer få det kärvt (vård, skola, omsorg t.ex.). Med tanke på den omfattande väg-infrastruktur vi har i våra svenska städer så har vi egentligen redan vad som behövs för att skapa en någorlunda attraktiv kollektivtrafik. Vad jag vill säga är att kommuner som Jönköping, Uppsala och Helsingborg inte kommer ha resurser över för att bygga spårvägar. Vad man kommer klara är att sätta upp trådbuss-trådar och måla ”BUSS” i reserverade körfält.

    Vill vi ha spårvägar så måste vi satsa nu (väldigt mycket nu), medans vi har pengar över för att satsa.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.