Frihetens pris
I USA har en utredning visat att utmätningar är vanligare ju mer bilberoende bostadsområdena är. Om man inte har något alternativ att transportera sig, utan är helt beroende av bilen, blir det oftare så att man inte klarar av att betala lånen på huset. Bilens frihet blir alltså till slut en nackdel när den slår ut andra resmöjligheter. En annan artikel, av Niklas Ekdal i Affärsvärlden, om hur bilen gett oönskade effekter i USA skrev jag om bara för några dagar sen.
Nu finns det en organisation som hjälper folk att få bättre lån ju mer ”lokaliseringseffektiva” husen är. Det vill säga om du bor så att du kan gå, cykla och åka kollektivt i högre utsträckning har du större chans att få lån än om du bor helt bilberoende. (Streetsblog via Erik Sandbloms Twitter).
En annan form av frihetens pris fick jag en påminnelse om i fredags natt. Som en del kanske förstår handlar det om taxi. Vi hade åkt tåg till Eslöv för att titta på Eslövsrevyn där jag bidragit med en text. Revyn var trevlig och sevärd. Vi tog sedan tåget till Malmö för att gå på ett releaseparty för en skiva med lounge-musik på restaurang Torso Twisted.
Vi var framme i Malmö 23.10 och eftersom det snöade och var kallt tog vi en taxi. Utan att tänka på vilket taxiföretag det var. De 2,5 km kostade 210:-. Jo, det var dyrt, trots klockslaget. När vi efter ett par timmar skulle åka hem snöade och blåste det så vi bestämde oss för att åka taxi hela vägen hem.
Men då ringde jag efter Taxi Skåne, som efter visst strul hittade oss utanför Turning Torso. Här var det fastpris, och det kostade oss 305 kr – för 20,4 km! Trots att klockan var två på natten.
Sverige är ett av de få civiliserade länder där man inte kan stiga in i en taxi och vara säker på att inte bli lurad. Allt för den heliga avregleringens sak. Avregleringen är tydligen så viktig att även om den slagit helt fel så behåller man den. De som tjänar på detta är endast de oseriösa taxiägarna. Vanliga resenärer förlorar, både pengar, och förtroende för de politiker som inte på 15 år lyckats lösa detta misslyckande.
Ibland har friheten ett högt pris.
Länkar:Streetsblog om utmätning
Har du namn på och länk till utredningen?
Jan, här är några länkar:
Streetsblog: New Report Links Homeowners’ Auto Dependence With Foreclosure Risk
Reducing Foreclosures and Environmental Impacts through Location-Efficient Neighborhood Design
Och en som jag själv skrivit:
Ecoprofile: Finanskrisens epicentrum: bilberoende förorter