Ta cykeln istället
Att gå och promenera är ett underskattat förflyttningssätt. Har just invigt mina nya Simple Shoes sneakers, med sulor av gamla bildäck och ekologiskt odlad bomull i lästen etc. Jag tror i och för sig inte ett dugg på att vi kan rädda planeten genom vår konsumtion. Men bra initiativ att hållbarhetsanpassa våra kläder bör uppmuntras.
Gångtrafiken börjar sakta men säker bli intressant bland politiker och planerare. Stockholms nya översiktsplan får rubriken ”Promenadstaden”.
Även cykeltrafiken tycks gå en ny vår till mötes. Nu gäller det bara att man tar dessa båda färdsätt på allvar och inser potentialen. Som gammal cykelforskare blir man ibland ganska trött när man upptäcker att saker vi tog fram för 25-30 år sedan fortfarande inte är infört.
Därför blir jag extra glad i dag när professorn i teknik- och vetenskapshistoria på KTH Arne Kaijser tillsammans med doktoranden Martin Emanuel skriver om att den av Stockholmsrektorerna häromdagen föreslagna spårtaxibanan kan ersättas med cykeltrafik. Rektorerna för Stockholms Universitet, Karolinska Institutet och KTH tycker att man skall bygga spårbilsbana mellan de tre lärosätena. Det handlar om enligt de tre om ”miljövänliga kommunikationslösningar anpassade till ett modernt urbant samhälle”.
Spårtaxitillskyndarna pekar på att spårtaxi skall ersätta biltrafik. Men biltrafiken mellan de tre lärosätena är ju inte särskilt stor. Man kommer istället att ersätta cykeltrafik och kollektivtrafik. Jag har tidigare sagt att campusområden kanske skulle kunna vara ett av de få vettiga ställena att anlägga spårtaxi i. Men förmodligen är de inte bra ens där – de ersätter bara cykel och gångtrafik.
Jag har skrivit om spårtaxi och varför jag inte tycker att det är någon bra idé många gånger. Den som vill ha argumenten igen skriver helt enkelt ”spårtaxi” i sökrutan här ovan. Spårtaxi räddar inte planeten – men tar fokus ifrån andra smarta lösningar som redan finns och fungerar. Som cykel.
Så när nu de tre rektorerna ändå är ute och cyklar – varför inte använda cykeln?
Länkar:
Vilket trevligt inlägg! (Ännu trevligare än vanligt alltså!)
På engelska finns begreppet ”overengineered”. Kanske måste importeras till svenska?
Mellan KTH och Universitet finns det ju redan en aningen äldre version av spårtaxi som fungerar alldeles. Tunnelbana kallad. Visserligen är det ganska långt mellan stationen och vissa delar av KTH, därifrån är det å andra sidan inte speciellt långt att gå till Universitet. Kan ju inte heller förvåna någon att det är väldigt många som cyklar till och från studentbostäderna på Lappkärrsberget inte långt från Universitetet.
KI är ju en annan femma så att säga.Vill man absolut inte cykla däremellan är ju en busslinje absolut ingen omöjlighet.
”Overengineered” var en synnerligen passande beskrivning på förslaget med spårtaxi mellan lärosätena. ”Spot on”, helt enkelt.
/Rikard
Vilken underbar och logisk idé. Ibland verkar det finnas alldeles för mycket pengar i omlopp när det gäller sådana här idéer. Tänk enkelt – tänk rätt.
Bike-Sahring har börjat växa i USA- och det är just på Campusområden det blivit stort.
Bike-Sharing blog har precis presenterat några nya Cost-Benefit analyser av lånecyklar, eller bike-sharing.
http://bike-sharing.blogspot.com/2010/04/bike-sharing-cost-benefit-analysis.html
Lägg pengarna på att utveckla cykelmiljön i Stockholm istället. Många jag känner vill helst cykla till och från jobbet, men tycker cykelvägarna är för smala och farliga. Holland är världens säkraste cykelland. Inte en kotte har hjälm. Man satsar på att göra cykelbanor bredare och säkrare istället.
http://livutanbil.se/
I Upsala Nya Tidning pågår sedan i alla fall några månader tillbaka en debatt hur stadens framtida kollektivtrafik bör utformas. Det finns förslag på spårbilar och/eller stombusslinjer som i förlängningen ersätts med spårvägslinjer.
Här är ett exempel som bland annat kritiserar planerade spårvägssatsningar i Malmö-Lund:
http://www.unt.se/debatt/sparvagnar-kvaver-hallbarhet-1008971.aspx
Det vore intressant om du kunde göra ett inlägg i den debatten.