Lögn, förbannad lögn och kvällstidningsjournalistik

Igår i Almedalen lanserade miljöpartiet flera förslag för att skapa hållbara städer. Ett av dem var att förbjuda vidare utbyggnader av externhandel, i ett femårigt moratorium. Skälen var att de ger mer trafik, ökar utsläppen och påverkar handeln i stadskärnan negativt. Allt belagt i forskningsresultat från hela världen. Vilket jag i det här fallet vet eftersom jag intresserat mig för frågan i 10-15 år, följt forskningen inom området, och själv initierat och medverkat i flera forskningsprojekt i ämnet.

Aftonbladet, som tydligen har haft till självpåtagen uppgift att testa sanningshalten i vad politikerna sagt i Almedalen, skriver på sin webbplats att miljöpartiet ljuger och hänvisar till en rapport av Handelns Utredningsinstitut.
När jag slutligen hittar den rapport man hänvisar till kan man konstatera att Aftonbladet läser rapporter som fan läser bibeln. Enligt tidningen så visar rapporten att externhandeln inte påverkar cityhandeln.
Men i rapporten finns figurer som visar: Under 97-07 har cityhandeln med dagligvaror ökat med 15%, och externhandeln med 71%. När det gäller sällansköpsvaror har cityhandeln ökat med 105% och externhandeln med 253%. Vilket alltså betyder att externhandeln tagit stora marknadsandelar från cityhandeln.
Aftonbladet fick också en del påpekanden i kommentarfältet som gjorde att man man ändrade sin lögnometer från 100% lögn till 75% lögn. Det borde varit omvänt, 75% sanning.
Och idag skriver Sydsvenskan på ledarplats och gör sig lustiga över förslaget att införa ett förbud. Man menar att denna inskränkning i ”friheten” gör att vi får dyrare varor. Utan att fundera på vems frihet det handlar om. Och utan att veta att Sverige är det enda land i Europa (jag garderar mig för vissa av de senare medlemsländerna i EU27, men det gäller för EU15) som inte på något sätt har reglerat externhandeln. Våra grannländer har regleringar, Holland, Tyskland, Frankrike etc har regleringar.
Att 25% inte har tillgång till bil, att alla oavsett det, delbetalar det fantastiska vägnät vi har och som möjliggjort externhandeln osv, borde också ledarskribenter fundera på.
Men vi i världens modernaste land har alltid gillat storskaliga lösningar oavsett om de inneburit bättre förhållanden för den vanliga människan eller ej. Här gick socialdemokratin och storfinansen hand i hand under hela senare delen av 1900-talet.
Idén om ett moratorium är bra. Eftersom kommunerna inte tar sitt regionala ansvar i denna fråga, utan istället går i ställningskrig om kunderna, behövs en tankepaus. Men frågan är om det alls kommer att krävas.
Utvecklingen med dyrare bränslepriser, och allt fler som uppskattar stadens liv och kvaliteter, kan externhandeln mycket väl bli nästa krisbransch. Det finns redan sådana exempel. Min ”sommarnärbutik” externcentrat Center Syd, har sedan flera år massor av tomma affärsytor. Och hade inte Apoteket och Systemet flyttat dit för ett antal år sedan hade nog redan nu Center Syd varit första svenska externcentra som platsat på deadmalls.com.
PS När jag pratar om detta med min svåger, direktören från Eslöv, kommer han med förutsägelsen att köpladorna på Center Syd kan användas som garage för alla bilar som vi i framtiden inte får råd (av energi-och miljöskäl) att använda till vardags. Med snabba bussar från Lund och Malmö tar man sig dit och hämtar bilen inför semesterresan och liknande. Fan vet. DS
Länkar:
3 kommentarer
  1. Karl Malghult
    Karl Malghult says:

    Frågan är om man inte borde lägga samhällsplaneringen på regional nivå, låta planläggningen skötas av länsstyrelsen istället för av de enskilda kommunerna. I Skåne har vi nu 33 st kommuner som alla tävlar om att bygga köpcentra så det står det härliga till. I Malmö tycks man redan ha glömt bort haussningen kring ”Entré” och där planeras för ännu fler köpcentra där de nu existerande för närvarande räddas av danskarnas köpkraft. Vad som händer den dagen växelkurserna ändrar sig behöver man inte ägna mycket tankemöda åt för att förstå vad som kommer hända då.

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Karl, en regional instans skulle kunna påverka utbyggnaden av externa köpcentrum.

    Men eftersom de är så beroende av biltrafik på riksvägnätet kan man också argumentera för motsatsen. Om kommunerna fick ett större finansieringsansvar för riksvägnätet (både byggande och underhåll) så skulle nog entusiasmen för externa köpcentrum svalna från kommunernas sida.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.