Öppet brev till alla politiker

Som förhoppningsvis inte har undgått någon så är det snart val. Via media översköljs vi varje dag av vallöften om höjda pensioner, fler jobb och ökad tillväxt. Olika partier tävlar med varandra om att bjuda över.

Men inom ett område är det förvånansvärt tyst – miljön. Här är det inga överbud precis, även om Miljöpartiet vaknade häromdagen och sa som det är: Klimatet är vår viktigaste fråga.

Efter ett första halvår 2010 med de hittills högsta uppmätta globala temperaturerna, en extrem hetta i Ryssland med tusen skogsbränder, översvämningar som gjort 20 miljoner hemlösa i Pakistan och besvärliga översvämningar även här hemma borde klimat och miljöfrågan ligga i topp för alla partier. Vi borde ha sett en tävling i vem som vill satsa mest på att hjälpa till att lösa klimatproblemet, här hemma och i utvecklingsländerna. Vem kan satsa mest på energieffektivisering? Vem löser tågeländet? (jo jag skriver detta ombord på ett tåg mot Göteborg), vem får fortast fram spårvägar i våra tio största städer? Vem ser till att biogasen blir bästa alternativet? Vem fixar en kollektivtrafik som blir attraktiv inte bara för de som inte har nåt val?

I en värld där de fossila bränslena globalt fortfarande får tio gånger större subventioner än de förnyelsebara, där vägutbyggnaderna slukar lejonparten av infrastrukturbudgeterna, städerna blir glesare och glesare och hundratusental människor dör i luftföroreningar varje år är det dags att börja agera – och inte bara prata.

Om vi inte löser klimat, miljö och energifrågan så kommer vi inte att ha något överskott att fördela. Det är där vi måste börja – och det är bråttom. Och vi är många som vill detta – och vi är besvikna nu!

4 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

Detta upplopp skriver jag också under!

Länktips i övrigt:

DN kultur – Finns det liv efter kollapsen?

Skånskan – Idiotförklarandet är enda försvaret

Daniel Svanfelt

PS. Lycka till med Göteborg!

Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

Jag instämmer! Miljön borde definitivt vara en stor fråga i valet. Jag blir beklämd när Reinfeldt i en intervju i Sydsvenskan säger att ”– Sen tycker jag det är naturligt i svensk valrörelse att man koncentrerar sig på jobb, välfärd och skatter.” Även om han inte har något engagemang i miljön i sig, vilket skulle vara anmärkningsvärt, så borde han ju förstå att frågan hänger tätt samman med just jobb, välfärd och skatter. Att vår jord kollapsar på grund av den rika världens överutnyttjande av resurser kan komma att stå oss mycket dyrt. Även räknat i pengar.

Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!