Att flyga eller inte flyga

Sitter på sista kvällståget från Lund till Stockholm. Nattåget var fullt eftersom jag egentligen skulle kommit med flyget från London direkt till Stockholm. Hustrun och jag skulle tillbringat tre dagar där efter att hon haft ett möte.

Nu blev det inte så eftersom hon blev sjuk, och fick stanna hemma. Så det blev ingen tur till min favoritstad den här gången. Och inget behov av klimatkompensation.

Som alla som läser den här bloggen vet så tycker jag det här med flyget är problematiskt. Om alla flög som vi svenskar, eller som såna som jag, skulle flygets utsläpp öka drastiskt. Och redan idag svarar flyget för ca 10 % av svenskarnas klimatpåverkan om vi räknar in effekterna av utsläppen på hög höjd, jetstrimmor etc.

Att diskutera flygandet med folk är nästan det svåraste man kan göra inom miljöområdet. Den möjlighet att se andra länder, att uppleva andra kulturer och att träffa dem du gör affärer med eller på annat sätt samarbetar med, vill vi inte avstå. Vi vill helt enkelt fortsätta att flyga.

Kommer det då framöver att vara möjligt ur hållbarhetssynvinkel? Kanske, om vi kan minska utsläppen från andra resor på ett drastiskt sätt. Enligt Jonas Åkerman, som för ett par veckor sedan disputerade på KTH på möjliga transportframtider skulle det teoretiskt vara möjligt. En nivå på flyget som flyget hade år 2000, med dubbla energieffektiviteten, skulle kunna kombineras med en rejält minskad bilåkning på korta sträckor. Bilåkandet byts mot buss, tåg, gång och cykel och den dagliga ressträckan på ca 42 km per person kan behållas.

Men det förutsätter alltså att vi gör de andra förändringarna, och att teknikutvecklingen blir stark. Om detta skall vara möjligt måste vi alltså anstränga oss för att minska körsträckorna med bil, och flygets expansion kan inte fortsätta.

Att avstå från att flyga tycks vara det absolut svåraste för många. Jag kan se det på mina kollegor som annars anstränger sig att leva hållbart. Men det flygs över hela jorden och en del har samma våndor för detta som jag. Så här såg det europeiska flyget ut i eftermiddag.

Jag har minskat mitt flygande rejält, genom att mycket sällan flyga inom landet. Mitt årskort på SJ utnyttjas hårt. Och det är naturligtvis bra om vi minskar vårt flygande så mycket det går. Men det räcker inte med att miljömuppar struntar i att flyga. Vi behöver hjälp från beslutsfattare att styra på olika sätt. Steg ett borde vara att belägga flygbränslet med en koldioxidskatt/avgift. Svårigheten ligger dock i att den måste omfatta de flesta länder för att vara verksam. Sen behöver naturligtvis alternativen bli bättre. Jag kan ju fortfarande inte boka en tågresa till Paris eller Bryssel direkt på nätet.

11 kommentarer
  1. Oskar Kryh
    Oskar Kryh says:

    Är ju en väldigt intressant fråga varför man inte kan boka tåg som man bokar flyg. Att boka en flyg resa från någon stad vart som helst i världen till en annan stad är ju hur smidigt som helst med byten och allt. Däremot att åka tåg över gränserna i Europa är ju sådär lätt att boka. Tror för övrigt inte att vi kommer sluta flyga över världen, dock tror jag att om en flygbiljett kostade vad den borde ur miljösynpunkt så skulle nog många avstå ifrån korta onödiga weekendresor.

    Svara
  2. Jan WIklund
    Jan WIklund says:

    För närvarande kostar det ca 3500 att åka tåg till södra Frankrike – enkel resa. Dessutom tar det två nätter och en dag. Alltså vinner flyg.

    Flyg är givetvis för billigt, det betalar inte sina egna kostnader utan subventioneras. Men frågan är om tåg (som betalar sina egna kostnader) nånsin kan bli lika billigt som dagens flyg?

    Och kan det någonsin bli tillräckligt snabbt – t.ex. gå på en natt till Medelhavet?

    Kommer länderna nånsin att kunna samordna sig så pass att det blir administrativt möjligt? Idag går det två två per dag över gränsen vid Perpignan. På banan Barcelona Toulouse är det ett glapp på en kilometer vid gränsen.

    Svara
  3. Leonardo
    Leonardo says:

    Det är ju fullständigt obegripligt att flygbränslet fortfarande är obeskattat. Här borde en samordning inom EU vara av hög angelägenhet.
    Betr tågen så betalar inte de heller för sig. Man trafikerar i Sverige spåren i stort sett avgiftsfritt.

    Svara
  4. bertil gustavsson
    bertil gustavsson says:

    Till Jan Wiklund. Enligt den tyska bansajten stämmer dina reseuppysningar dåligt. Tid; Avfärd den 22 mars fråm Malmö 17.33 gör att du via Paris är i Marseille dagen därpå kl. 14.35. Hemresa 29 mars. Med Interrail som grundbiljett blir kostnaden 2500 för ToR + sovavgs-sittplatsbiljetetr. Du slipper avgifterna för resande till fyra turer till resp flygplats. Eller hur? Per resa blir kostnaden ca 2500 kr i var riktning. Billigt!!!
    Bertil Gustavsson

    Svara
  5. Bertil Gustavsson
    Bertil Gustavsson says:

    till Oskar Kryh. Enig i att EU kapitalt misslyckats med att bygga upp en hemsida för beställning av järnvägsresor över internet. Detta är ju inget nytt. Varför har inte trafikforskare, järnvägsföreningar mfl inte tagit upp detta in i EU? Har Alliansen syndat i ca fem år? Den andra frågan som är självklar för mig är subsidierna till flyget. Minska dem och öka subsidierna för järnvägstrafiken, nationellt och regionalt in i EU. Det är bara att starta omedelbart!!!

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    Tåg till Bryssel går att boka på nätet (nattåg), men i två steg om man utgår från Köpenhamn H. A)Köbenhamn H – Köln Hbf (CNL) B) Köln – Brussel-Midi alternativt Brussel-Nord.
    Så antingen blir det två stycken bokningar på db-bahn.de eller en på DB och en Thalys.com. Det funkar, trots lite krångel och tar drygt 14h. Givetvis ska man ta sig till Köpenhamn också, men det är ju lätt om man bor i södra Sverige.

    Svara
  7. Mattias
    Mattias says:

    Tyska http://www.bahn.de är en utmärkt sida för att leta efter vilka tåg-alternativ som finns. Jag brukar leta upp en resa där och sedan ringa till SJ och köpa biljetten via dem. Lite omständigt, men det funkar.

    Svara
  8. jonas.broms
    jonas.broms says:

    Hej Christer!

    Försökte hitta en kontaktsida eller mail till dig men gick tomhänt. ;-)
    Hade velat ta det här lite mer privat.

    Jag sitter med i ett projekt som handlar om en familj som skall försöka få ner sin totala koldioxid utsläpp till ett ton per år, vilket jag förstått av högsta projektledaren, är en siffra vi alla borde leva efter pågrund av att då skulle vi alla leva under jordens resurser istället för över som mer eller mindre alla gör idag.
    Projektet heter One Tonne Life och är ett samarbetsprojekt mellan Volvo, A-hus, Vattenfall, ICA, Siemens, Chalmers m fl. Man får följa familjens olika förbrukningar i realtid som Chalmers har full insikt i. Familjen filmas och allt dokumenteras.

    Om ni skulle vara intresserade att komma till huset, antingen i Stockholm, där familjen finns. Alternativt ett uppvisningshus som står i Göteborg så går detta att ordna.

    Har ni några frågor så är ni hjärtligt välkomna att ställa dem till mig.

    Självklart finns vi på facebook: http://www.facebook.com/OneTonneLife

    Svara
  9. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Bertil G och Mattias: Tack för tipset om bahn.de. Försöker använda den för att hitta bästa sträckan Stockholm – Limoux men det klarar den inte av. Jag kommer inte längre än till ”Gesamtpreis nicht ermittelbar” med en totaltid. Men inga bytesställen utom Hamburg och Metz. Gör jag fel?

    Svara
  10. Mattias
    Mattias says:

    Jan. Det funkar för mig att få fram några alternativ. Du kanske har missat att trycka på ”Aktualisieren”. (Sidan går att få på svenska eller engelska också)

    Däremot kan jag inte boka biljetter hela vägen här. Jag brukar ringa till SJs utlandsbokning och ordna med det efter att jag hittat den bästa rutten.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.