Bussar och spårväg – samråd och debatt

Har varit på spårvägssamråd och spårvägsdebatt. Det formella samrådet om spårväg Lunds C till Lund NE inleddes idag med samråd på stadshallen. Ca 150 personer hade infunnit sig. Tre alldeles för korta inledningsanföranden som inte gav en tillräcklig bild av projektet inledde. Sen blev alla kommenderade ut i foajen till ståbord för att diskutera i 55 min. Vet inte om det gav så himla mycket, fast att diskutera och låta sina åsikter stötas och blötas med andra är viktigt. Sen skulle alla gå in och få lov att ställa frågor till en panel, där bl a Joel Hansson från Trivector ingick. Då var jag tvungen att gå för att hinna bort till universitetets aula och försnacka inför debatten.
Fick i all fall höra att det varit en del äldre lundabor som varit kritiska till att ha spårvägar i gamla fina Lund. Så är det alltid i Lund. Här kan det bli en jättedebatt om några syrénbuskar som måste flyttas 100 m för ett byggprojekt.

Det kom fullt med folk till debatten, förmodligen fler än till samrådet – kanske 200 st. Men jag vet inte om de blev så mycket klokare. Rektorn och elprofessorn sa att man borde undersöka elbussar med induktiv laddning. Karin Svensson Smith och jag sa att det spelar inte nån roll om bussarna drivs med el om det är kapaciteten som är problemet. Och att vi ändå gillar bussar.

Sen släpptes publiken in, för tidigt om du frågar mej, och frågorna svajade lite hit och dit. De flesta tyckte att spårvagnar var bra, utom Sven-Allan. Lite sur blev jag när rektorn hade frågat prof Jonas Eliasson på KTH om huruvida beräkningarna av antalet framtida resenärer var rätt. Jonas är en av Sveriges kunnigaste inom många trafikområden, men när det gäller kollektivtrafik finns faktiskt flera personer på rektorns eget universitet med prof Bengt Holmberg i spetsen som kan mer. Men i slutet svängde nog rektorn i alla fall. Kanske behövs det spårvagn i alla fall?

Vi fick blommor när det var slut. Och jag hade ett långt och bra snack med rektorn om viktiga frågor, som inte bara handlade om elbussar.

Tycker du att jag låter så där nöjd med de båda arrangemangen? Nja, denna typ av diskussioner är en mycket viktig del av processen att driva fram kloka lösningar för ett mer hållbart transportsystem. Det handlar inte bara om den demokratiska aspekten, att möjliggöra för folk att komma och säga sin mening. Ur denna aspekt är samråd svårt att värdera. De som kommer och hörs är ofta de som är negativa. Nej enligt forskningen är poängen snarare att fler personer får höra argument och på det sättet vidga sina begreppsramar. Och på det sättet får vi fler som förstår de vidare perspektiv som behövs för ett hållbarare transportsystem.

3 kommentarer
  1. Anders
    Anders says:

    Elbussar med induktiv laddning … spårvagnar på spår. Båda kräver fasta ingrepp, och kostsamma(?), i gaturummen, och närmar sig väl därmed varandra – så vad är faran med just spårvagn i så fall…?

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Spårvagn eller buss på inducerad ström är väl egentligen två frågor
    1)fordon: lång på spår eller kort på gummidäck.
    2)energiförsörjning: diesel, kontaktledning eller inducerad ström.
    Vad gäller fråga 1) så är ju kapacitet det mest styrande. Vad gäller fråga 2) kunde man ju berätta för professorerna att induktiv överföring dels är dyrt men också att det lämpar sig betydligt bättre för spårvagn är för buss. Detta beroende på två kritiska parametrar i sammanhanget: dels att hålla koll på avståndet mellan spolarna, dels hur långa sektioner primärspole som är lämpligt.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.