Vita bilar vid Hoppes

Just nu skulle jag varit i Changwon i Sydkorea. Före sommaren fick jag erbjudande att prata på ICLEI:s stora Eco Mobility konferens där. ICLEI organiserar städer över hela världen som arbetar för hållbarhet. Vi jobbar med dem i ett av våra EU-projekt.

Efter lite mailande fram och tillbaka tackade jag nej. Att åka över halva jordklotet för att prata 45 min om hur vi i Sverige jobbar med hållbara transporter kändes inte tillräckligt lockande, och de ville inte betala något arvode.

Nu får jag mail från Robert Stussi, en glad schweizisk portugis som är expert på elfordon, och som jag känner väl från olika europeiska projekt och konferenser. Han skickar en Pecha Kucha-presentation (20 ppt, 20 sek/bild) han höll förra veckan på CIVITAS Forum i Funchal. (Jag kunde varit där också – jag var mycket engagerad för ett år sedan när denna konferens var i Malmö…). Och han är i Korea just nu.

I presentationen, som handlar om elfordon naturligtvis, hittar jag en länk till en filmsnutt om Witkar, ett bilpoolsystem med vita små tvåmans-elbilar som fanns i Amsterdam mellan 1974-1986

Witkar (vita bilar eller vita kärror) var ett system som uppfanns och infördes av  Luud Schimmelpennink, en  industri designer och social uppfinnare som vid den tiden var Amsterdams borgmästare. Det intressanta är att systemet redan 1974 hade alla de finesser som vi idag förknippar med smarta bilpoolsystem. Allt styrdes av en minidator (kolla hålremsorna i filmen), man fick tillgång via ett kort, blev automatiskt debiterad för tiden man hyrde osv.

Det fanns totalt trettiofem bilar som stationerades på fem laddningsstationer. Det fanns flera stora problem med systemet: laddningen tog lång tid och bilarna blev aldrig jämt spridda över de fem  stationerna. Vissa laddningsstationer var alltid fulla, och andra tomma.

En av de första gångerna jag besökte Amsterdam på en studieresa fanns bilarna kvar, men jag minns inte att jag såg dem i drift. Utan för Hoppes, Amderdams äldsta pub, dit jag alltid går när jag är där, fanns då fortfarande en av laddstationerna.

Roligt att Robert Stussi lyfter fram dessa 35 år gamla elbilar. Inte mycket under solen alltså.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.