Fort-fällan slår igen

Känns som jag nu är på väg in i fort-fällan. Har så mycket att göra att tricket att försöka lösa detta dilemma blir att öka hastigheten. Försöka hinna med fler möten, skriva fler texter, tänka fler tankar osv inom samma tidsrymd.

Normalt sett uppskattar jag att ta tåget, och där ha tid att sitta och tänka, skriva i lugn och ro, samtidigt som man förflyttar sig. Jag kör nästan aldrig bil till jobbet (jag har bara en kilometer dit så det behövs inte).  Men nu har jag flera dagar i sträck tagit bilen, för att jag varit tvungen att utföra andra ärenden i anslutning till arbete, för att hinna med. Min nya gasbil (har bytt den gamla efter 5 år) har å andra sidan inte gått mer än 120 mil sen leveransen 6 december.

För att hitta några dagar där både jag och hustrun (som springer ännu fortare än jag, och ibland tar flyget till Stockholm, trots min negativa attityd) skall lyckas få några dagar tillsammans i skidbacken, kommer vi i morgon att flyga till München för vidare befordran till Saalbach. Och sen flyger vi hem sent på måndag kväll igen.

Och sen är de följande veckorna helt fullpackade med aktiviteter och med resor (med tåg gudbevars) för det är extrem högkonjunktur för oss som har lång erfarenhet och kompetens inom hållbara transporter. Vi på Trivector letar ständigt nya medarbetare som har erfarenhet och kompetens inom området – och som delar våra värderingar.

För att hinna medverka i så många aktiviteter kring hållbara transporter som möjligt, måste det gå fort. Det är naturligtvis inte hållbart i längden. Och vi jobbar ständigt på att lösa den ekvationen.

2 kommentarer
  1. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    Hej!

    Lösningen är lätt att säga, men svårare att göra: Delegera! och Prioritera! Det gäller att inte överskatta sin egen betydelse, men samtidigt inse att man är tillräckligt efterfrågad för att kunna tacka nej till de mindre intressanta eller viktiga uppdragen. Som konsult är det dock väldigt svårt att tacka nej till jobb, jag vet . . .

    Ingen orkar dock springa ständigt fortare mer än en viss tid. I slutändan hinner man kanske längre om man springer litet saktare, men orkar hålla på längre.

    Ha det så bra i Saalbach! Själv åker jag till Lofsdalen vecka 12.

    Svara
  2. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Du är inte ensam om att ha hamnat i fort-fällan. Efter att ha läst Trafikverkets kapacitetsutredning, som är ett material av imponerande omfattning, inser man att fort har varit viktigare än rätt och bra. Exempelvis verkar SMB:n ha tagits fram som ett eget dokument i utredningens slutskede – inkastad som jästen efter degen – utan att slutsatserna där fått återverkningar på resten av utredningen. Åtgärdsförslagen leder inte mot de antagna miljömålen. Det verkar inte aktuellt med någon ny trafikpolitisk färdriktning – tyvärr.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.