Framtidens bilist är fotgängare och cyklist

Slår upp nya numret av Monocle, en av mina guider till trender en bra bit utanför Trivectors kontor och nätverk. Andra uppslaget är en annons för BMW:s elbilskoncept BMW-i. Rubriken är: ”BMW-i customers also include pedestrians.” Och så en bild på ett par jeansklädda ben och ett par snygga ökenkängor, på väg över ett övergångsställe.  Efter lite googlande visar det sig att BMW i inte bara är ett elbilskoncept utan ett helt koncept för urbant resande. Det innefattar appar för att låna ut sin parkeringsplats, elbilpooler i flera städer som München, appar för urban mobilitet som hjälper dig hitta restauranger etc. Den vackra musiken till den snygga trailern är skriven av hollywoodtonsättaren Abel Korzeniowski, och inspelad i Abbey Road (Beatles studio, för er yngre).

Alltihop ett försök att koppla varumärket BMW till moderna livsstilar, för att sälja ännu fler bilar, tänker du? Jo, så är det naturligtvis. Men som jag ser det också ett bevis för att BMW ser vartåt det lutar. Efterfrågan på stad, och den goda urbaniteten, är större än tillgången. Det finns helt enkelt inte plats att så många kör bil. Detta har man allt mer börjat förstå på många håll i världen, bland annat i Stockholms nya trafikstrategi. Och hos BMW?

Och cykeln tycks också få spela en allt större roll i stadens trafiksystem. I den bild av framtidens cyklist som jag med researchhjälp av kollegorna Annika Nilsson och Björn Kaijser på vårt Stockholmskontor, presenterade på cykelkonferensen i Vårgårda i fredags pekade jag på fyra trender:

1) Vi får fler cyklister som cyklar längre sträckor. Vi ser en tendens att cyklister accepterar allt längre pendlingsavstånd och att cykelplanerare börjar anpassa sig efter det. I Stockholms stads nya cykelplan läggs en stor del av den planerade budgeten på pendlingsstråk mellan ytterstaden och innerstaden. Ett annat exempel är den kommande supercykelvägen mellan bland annat Malmö och Lund.

2) Cykling börjar ses som ett alternativ för kortare delsträckor av resor. Detta syns bland annat i de satsningar på lånecykelsystem som görs runt om i landet samt i de satsningar som görs på smidiga bytesmöjligheter. Att ta bussen eller tåget den långa sträckan, och sen cykeln sista sträckan blir allt vanligare. I Stockholm planeras man exempelvis för bättre cykelparkeringsmöjligheter vid viktiga bytespunkter som Odenplan och Slussen.

3) Spridningen i olika typer bland framtidens cyklister kommer att vara större än idag  Vissa kommer att använda cykeln som ett transportalternativ för långa resor (därav ökat fokus på bättre pendlingsstråk) medan andra kommer att använda den för kortare delsträckor (därav fokus på lånecyklar etc). Av den anledningen ökar även betydelsen av bredare cykelvägar som gör det möjligt för olika typer av cyklister att samsas på samma utrymme.

4) Framtidens nya cyklister är snarare bilist än kollektivtrafikant. Detta eftersom cykeln är mer lik bilen än kollektivtrafiken (flexibel, privat). Eller som anhängare till bilen brukar säga: ”kollektivtrafiken tar dig från en plats där du inte bor till en plats dit du inte ska, på tider som du inte valt och med personer som du inte känner”. Men det gäller inte cykeln.

Framtidens bilist är cyklist – och fotgängare.

Länkar: BMW i

6 kommentarer
  1. Nisse
    Nisse says:

    Ytterligare en spaning är att man i framtiden cyklar för att det är bekvämt. Det är inte längre miljön, hälsan eller det ekonomiska som avgör.

    Svara
  2. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    En kombination av färdmedel som sällan förekommer, men som borde vara attraktiv i många sammanhang, är bil plus cykel. I stället för att trängas med andra bilister de sista kilometrarna fram till arbetsplatsen, och dessutom behöva betala dyrt för att parkera där, borde det gå att skapa möjligheter att parkera enkelt och billigare någon kilometer från city och sedan ta cykeln på en attraktiv och säker cykelväg fram till jobbet. Cykeln kan antingen förvaras inlåst i en låsbar cykelbox eller transporteras med bilen på ett enkelt cykelställ.

    Infartsparkeringar där man fortsätter med buss har inte lyckats särskilt väl någonstans i världen, kanske beroende på bussens dåliga flexibilitet med väntetider, gängavstånd m.m. Men cykeln går direkt efter att du har parkerat och tar dig ända fram till ditt mål, kanske t.o.m. närmare än vad bilen kan göra.

    Det lär finnas några sådana här försök men det vore intressant att få se fler och att få ta del av de erfarenheter som kan finnas.

    Svara
  3. Sebastian
    Sebastian says:

    Som jag ser det är en viktig förutsättning för att få en lyckad park & ride-anläggning, såväl ur ett miljö- som resenärsperspektiv att den innebär en relativt kort bilresa. Blir bilresan alltför lång i relation till kollektivtrafikresan blir vinsten av att ställa bilen alltför liten i förhållande till att ta bilen hela vägen för att det ska vara lönt. Allmänt är ju även parkeringspriserna i de flesta städer i Sverige alltför blygsamma för att på allvar locka bilister att ställa bilen utanför city. En annan viktig aspekt är risken för att få sin bil vandaliserad på en ofta obevakad (inte sällan ödsligt belägen pendel-p. Den kanske viktigaste aspekten är dock att alltför många har tillgång till fri/kraftigt reducerad parkeringsavgift på arbetsplatsen. Bidragande är även de relativt blygsamma köproblemen i svenska städer (Stockholm och Gbg undantagna) Det är dock en intressant tanke du nämner om ”park & bike”. Vore intressant att höra vilka erfarenheter det finns av detta.

    Svara
  4. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Så trevligt att ni pratar om att cyklister kan vara olika sorter. En cyklist kan vara allt från en tioåring som ska köpa glass till en lastbilschaufför med bråttom till jobbet.

    Ibland tycker jag det verkar som att man prioriterar säkerheten för tioåringarna. Framkomlighet och bekvämlighet på cykelbanorna offras med resultatet att vuxna med bråttom väljer bilen istället. Och då kanske det inte blir så säkert för tioåringen trots allt.

    Det är förbjudet att inte nyttja cykelbanan när sådan finns, det förbudet måste bort.

    Svara
  5. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Beträffande ”Stockholms nya trafikstrategi” så är den otroligt tvekande. Fortfarande satsar man mest på motorvägar. Man har äntligen börjat tänka på att komplettera t-banenätet efter tretti år, men först efter 2030.

    Jag har en känsla av att det enbart är innerstan, med sin alltmer dominerande publik av övre medelklass, som ska få åtnjuta den ”nya trafikstrategin” medan förorterna ska vara lika beroende av bilen som alltid, trots att det är där man har minst råd med bil. Politiken av ”citadell” och ”getton” cementeras, bland annat med trafikpolitiken som medel.

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    Hur har du tänkt att man ska åka buss eller tåg på långa sträckor med en cykel som bagage? De tar ju inte med cyklar eller skickar cykeln med någon annan transport någon annan dag.
    Fakta är att det är i princip omöjligt att ha med sin cykel om man inte cyklar, flyger eller kör bil.

    MVH Gissa vem?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.