Ge mer plats åt människorna i staden

Varje gång jag är på Trivectors Stockholmskontor, och det är ofta, brukar jag reagera över hur trångt det är på trottoarerna vägen dit. Det handlar om Vasagatan, och jag har hela tiden tänkt att jag skulle räkna lite på hur mycket yta de olika trafikantkategorierna har, räknat per person. Vi har gjort den typen av beräkningar på lite olika ställen, och oftast blir alla förvånade över hur lite plats de oskyddade trafikanterna har i förhallande till bilisterna.

Det är likadant när jag kommer till Göteborg och promenerar till vårt kontor där. (Märkligt nog ligger både kontoret i Göteborg och Stockholm på Barnhusgatan – men på olika gatunummer). När man kommit ut från stationen och promenerar  Burggrevegatan österut känns det som att promenera längs en motorväg, och fotgängarna, som är många, har ca två meters bredd.

Nu har vännerna på Spacescape gjort denna beräkning för ett tiotal Stockholmsgator och en del av resultaten redovisas i dagens DN. Men det som redovisas i tidningen är bara en del av den anlys vi brukar göra. Man har räknat på hur mycket yta en fotgängare, respektive bilist har i högtrafik. Och på Vasagatan är har varje bilist 3,88 gånger så mycket utrymme som fortgängaren.

Siffrorna är intressanta, och visar en del av hur städerna de senaste femtio åren anpassats för bilarna. Men jämförelsen blir ändå inte fullständig förrän man tar med alla trafikslag – även cyklister och bussresenärer. Jag är övertygad om att det åker ganska många bussresenärer på Vasagatan i högtrafik, och i ärlighetens namn tar bussen också plats. Ulla Hamilton var snabb med att twittra om detta i morse.

Men visst måste Stockholm, och andra större städer, vara beredd att ta bort bilytor för att fortsätta vara attraktiva. Och Stockholm har visat på planer för just detta i sin nya trafikstrategi som är bland det bästa jag sett i genren. Och som Dan Firth som hållit i arbetet fick Trafiktekniska Föreningens trafikpris för i förra månaden.

För att få plats för alla de som vill ta del av det attraktiva stadslivet, måste vi ha betydligt mer yteffektiva transporter. Mer gång, cykel och kollektivtrafik, och färre bilar. Det tycks allt fler förstå idag. Om du läser mitt blogginlägg från 17 februari ser du att även näringslivet i Stockholm är på.

Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning. Så ge cyklister och fotgängare mer plats. Staden blir mer attraktiv, handeln frodas och miljön blir bättre. Kinderägg.

7 kommentarer
  1. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Tyvärr överger Stockholm inte planerna på en absurt kapacitetsstark motorväg för 30 mijarder. Att då påstå att man prioriterar ner biltrafiken är hyckleri.

    Svara
  2. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    PS. Jag misstänker att stadshusmajoriteten är angelägna om att deras kärnväljare i innerstan ska få en bra miljö, men att deras likaledes kärnväljare i villaförorterna ska få massor av plats för sina bilar.

    Därav tvetydigheten i deras politik. De som får sitta emellan är folket i hyresförorterna som varken får nån promenadstad eller nån kollektivtrafik, och som får stå ut med villafolkets bilar.

    Svara
  3. Thomas Montgomery
    Thomas Montgomery says:

    En liten reflexion som jag gjort är att när en GC-bana delas in i utrymme för gående respektive cyklister, så får de gående max 1/3av bredden. Det innebär att två gående inte kan möta två andra gående i bredd, men två som cyklar i bredd (vem gör det?) kan möta två anda som cyklar i bredd…..

    Thomas Montgomery

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    hej!
    den undersökningen som visar att omsättningen ökar när det blir fler cykel-p istället för bil-p vore kul att ta del av ! var hittar man den?
    /manne ryttman

    Svara
  5. Jordens Vänner
    Jordens Vänner says:

    Inbjudan 26 juni i Göteborg!
    För er som inte har möjlighet att vara med på Jordens Vänners trafikseminarium på Almedalsveckan anordnar vi nu också workshopen Resan mot ett jämställt samhälle – en interaktiv workshop om genus och trafik i Göteborg. Här har du tillfälle att tillsammans med politiker så som Stina Svensson, talesperson för F!, diskutera hur jämställdhetsarbetet speglar sig i trafikplaneringen och tillsammans försöker vi hitta lösningar på frågor så som: Hur skulle framtidens jämställda transportsystem kunna se ut? Och hur kan nya tankesätt och normer skapa en mer hållbar infrastruktur?

    Hanna Olovson, Jordens Vänner och Ian Fiddies, Klimataktion håller i workshopen.
    Välkomna till Jordens Vänner, Jungmansgatan 37, Göteborg nu på tisdag 26 juni kl 18-20

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.