Elbilar räddar inte världen i Frankfurt

Sitter på tåget från Frankfurt till Köpenhamn. Det avgick 12.58 och vi kommer att vara i Köpenhamn vid 22-tiden ikväll. Då ingår en timmes byte i Hamburg, och en timmes färja Puttgarden-Rödby. Så man hinner med en del arbete, och att skriva detta blogginlägg.

Vi är fem personer från Trivector som har varit på ECOMM, den årliga europeiska konferensen om mobility management (hur man påverkar resbeteendet mot större hållbarhet). Det var den sextonde konferensen och jag har varit på tolv av dem. Har också på något sätt medverkat i de flesta, suttit i programkommittén fem gånger, varit key-note tre gånger, modererat hela konferensen en gång, hållit föredrag, workshopar osv. Och denna gång modererade jag en pecha kucha-session. Som några vet är det en japansk snabbpresentationsteknik – 20 powerpoint med inställning 20 sekunder på varje. Oftast väldigt bra, talaren tvingas att kondensera, och skulle det ändå vara tråkigt eller ointressant tar hela presentationen bara 6 min och 40 sekunder.

Eftersom jag varit med så många gånger blir det lite som en stor familjeträff. Vid middagen i går kväll satt jag med Janina och Hermann från Tyskland, Aljaz från Slovenien, Roberto från Schweiz, Vincent från Belgien, Kristina från Litauen, och Tom tidigare Edinburgh, men nu professor i Lund. Alla personer som vi jobbar med i olika EU-projekt, och som jag känner som vänner. Och att träffas är naturligtvis en av de viktiga delarna av en konferens. Och att låta sina föreställningar brytas mot andras.

Det var nog inte den bästa ECOMM-konferensen, därtill var det allt för mycket om e-mobility, dvs fordon framdrivna med elektricitet, vilket sällan har med mobility management att göra. Kändes som om billobbyn lyckats infiltrera, och flera av den oändliga raden av borgmästare, statssekreterare, ministrar etc som höll inledningsanföranden fokuserade också i hög grad på detta.

Vi kommer att behöva ny teknik, som elektriska fordon. Men de är inte problemfria. Och om man tar med hela livscykeln på sådana fordon, kan koldioxidutsläppen bli lika stora som från fossildrivna bilar. Batteritillverkningen svarar nämligen för en stor del av elbilarnas utsläpp av koldioxid. Och om man laddar dem med kolkraftsel blir ekvationen ännu sämre. Sen tillkommer naturligvis alla andra icke önskvärda konsekvenser av biltrafik, som är oberoende av bränsle: resursförbrukning, ytanspråk, trängsel, olyckor osv. Alla sådana konsekvenser som kan hanteras med mobility management.

Det man kan konstatera är dock att arbetssättet mobility management, som är ett paraplybegrepp för olika typer av åtgärder för att påverka resan innan den börjat (kampanjer, information, samåkning, bilpooler, distansarbete, gröna resplaner, osv, osv) blir allt mer moget. Idag handlar en betydligt större andel av föredragen om strategier, policy, system och strukturer för hur man kan arbeta. Och också om effekter, kostnadseffektivitet etc.

Nästa år träffas MM-familjen, och alla nya som tillkommer varje år, i Gävle. Det blir tredje gången i Sverige – konferensen har tidigare hållits i både Karlstad och Lund. Då skall vi hjälpas åt att se till att den handlar om sådant som verkligen betyder något för det framtida hållbara transportsystemet. Och att det finns gratis wifi på konferensanläggningen och inte som här att det kostar 400 kr/dag. Det var därför inte så många som twittrade, och då missade men en massa intressant diskussion båda bland de som var på plats, och de som inte kunde komma.

Och också då kommer det att gå bra att ta tåget dit. Inklusive wifi som saknas på detta ICE-tåg.

2 kommentarer
  1. Karl M
    Karl M says:

    Apropos Puttgarden (och den stundande Fehmarnförbindelsen): Jag är tillräckligt gammal för att minnas debatten kring Öresundsbron innan besluten fattades. Nu kan man kanske lite hårddraget säga att debatten går i repris, inte minst i Tyskland som till skillnad från Danmark inte har någon erfarenhet av liknande projekt och där motståndet mot projektet är som störst.

    Hursomhelst, min fråga var om du har någon kännedom ifall det finns någon/ra utredningar och/eller rapporter om färjeförbindelsers utsläpp kontra fasta förbindelsers. Det skulle vara intressant att se om det finns någon som har jämfört exv. färjornas svavelutsläpp och förbrukningen vid färjelägenas stop-stannakörande mot trafikflödet på en bro. Vältrafikerade färjeförbindelser känns spontant som en ganska stor miljöbov, särskilt med tanke på att båtarna fortfarande kör med tjockoljor och att det p.g.a. omlastningar in/ut ur båtar borde vara en rejäl energislukare. Livscykeln för etablerandet av en fast förbindelse kontra livscykeln för ett par färjor skulle ochså vara intressant att se.

    Svara
  2. Johannes Westlund
    Johannes Westlund says:

    Hej! Jag heter Johannes Westlund och är student vid Chalmers samt mycket intresserad av stadsplanering, infrastruktur och relaterat. Jag håller på att titta på små elbilar (http://www.urbee.net/home/, som visserligen är en elhybrid, men storleksmässigt). Hur ser potentialen ut att minska urban sprawl, trängsel och andra trafikproblem genom att stötta fordonstypen och exempelvis måla om några p-rutor enligt mindre dimensioner i centrala lägen och likanande? Finns det några vinster i något större systemperspektiv att göra genom att slå in på den vägen? Det vore mycket intressant att läsa om det i din blogg i alla fall.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.